IBM kvitter seg med skrivere

IBM og Ricoh danner et felles selskap som skal huse IBMs skriverbusiness. Om tre år er selskapet heleid av Ricoh, og IBM er ute av skriververdenen.

Publisert Sist oppdatert

IBM fortsetter avhendingen av forretning som ikke passer inn i fremtidsbildet. Kinesiske Lenovo overtok pv-divisjonen, og nå er det IBMs skriverdivisjon som skrelles bort.

Den japanske skriver- og kopimaskinprodusenten Ricoh skal overta hele butikken på sikt. I første omgang setter de to selskapene opp et felles selskap, InfoPrint Solutions hvor Ricoh eier 51 prosent og IBM 49 prosent.

Over de tre neste årene skal Ricoh gradvis overta IBMs andel, og sitte med hele eierskapet. InfoPrint Solutions skal være en realitet i løpet av andre kvartal, ifølge IDGs nyhetstjeneste.

Bruker IBM merkevaren

Ricoh betaler totalt 725 millioner dollar kontant for både 51 prosent av selskapet nå og forskudd på de resterende 49 prosentene. Det endelige oppgjøret vil bli bestemt etter treårsperioden er over, og baseres på de tap eller gevinster partene har hatt i selskapet.

I 2006 genererte IBMs skriverdivisjon en omsetning på ca en milliard dollar.

InfoPrint Solutions vil ha ca, 1 200 ansatte ved oppstarten, og opp mot 1 000 vedlikeholdsfolk på IBM-skrivere kan komme til å skifte arbeidsgiver i fremtiden.

Det nye selskapet kan bruke IBMs InfoPrint-merkenavn og IBM logoen i minst fem år fremover, og selskapet skal være IBMs globale partner innen skrivere.

Kjøper og skreller

IBM har vært aktiv på oppkjøpsfronten med sine mer enn 60 oppkjøp siden 2002, men i samme tidsrom har selskapet kvittet seg med ikke-kjernevirksomhet som produksjon av harddisker og skjermer, samt milliardavtalen med Lenovo for pc-virksomheten.

Tilbake i 1991 faset IBM ut den lettere siden av skriverbusinessen i et eget selskap; Lexmark - som gikk på børs i 1995.