TAPTISK KUNSTOPPLEVELSE: Sju år gamle Petter Smedsrud fra Oslo fikk et spennende møte med Edvard Munchs kunst.

TAPTISK KUNSTOPPLEVELSE: Sju år gamle Petter Smedsrud fra Oslo fikk et spennende møte med Edvard Munchs kunst.

Se kunst med fingrene

Avansert utskriftsteknikk ga blinde og svaksynte en stor kunstopplevelse på Munchmuseet.

Munchmuseet, Canon Norge og Norges Blindeforbund har nå vist hvordan avansert, lagvis utskriftsteknikk kan gjøre det mulig også for blinde og svaksynte å få tilgang til store kunstopplevelser som de vanligvis er utestengt fra.

Munchmuseet har vært i kjelleren og hentet fram tre sentrale verk av Edvard Munch som ikke har vært utstilt på lenge: «Melankoli», «Fortvilelse» og «Løsrivelse». Forrige torsdag ble kunstverkene hengt opp på veggen i museet, sammen med såkalte taktile versjoner av de samme maleriene.

Taktil teknologi

Begrepet «taktilt» er i vinden. Blinde og svaksynte kjenner igjen begrepet fra tegnspråk, som avleses med hendene. I disse dager brukes begrepet i tilknytning til beskrivelser av «haptisk teknologi», det vil si teknologi som gir fysiske tilbakemeldinger om noe man forholder seg til.

Haptisk teknologi har vært brukt lenge, for eksempel med fysiske tilbakemeldinger i spillkontrollere. Nå om dagen snakker Apple mye om det. De nyeste versjonene av Apple Watch og Iphone benytter seg av prinsippet ved å gi følbare tilbakemeldinger via berøringsfølsomme skjermer.

På Munchmuseet dreide deg seg vel å merke ikke om haptisk teknologi, men en utskriftsteknologi som gir noe av den samme effekten i malerier og bilder som kan oppleves gjennom fingrene så vel som gjennom synet.

Kall det gjerne en form for 3D-utskrift, selv om det ikke er det det dreier seg om. Her dreier det seg fortsatt om «flate» bilder og malerier, men med en lagdeling der små fordypning og hevninger i bildeflaten gjør det mulig for dem som ikke ser så godt, å oppleve bildene. Det gjør de ved å ta på dem, føre fingrene forsiktig over maleriene og kanskje for første gang få oppleve kunstverk som man har lest og hørt om, men aldri har sett.

I så måte virket det kanskje ekstra sterkt for de fremmøtte da kunsthistoriker Sigrun Rafter presenterte de tre Munch-maleriene og fortalte at nettopp Edvard Munch ble rammet av en øyesykdom i 1930 og derfor ikke kunne male på en lang stund.

100 lag = 3 mm

Teknikken som er brukt i de taktile maleriene, er hentet fra Canons forskningssenter i Venlo i Nederland. Anne-Marie van del Laan fra Canon Europe stilte opp på arrangementet på Munchmuseet og fikk se hvordan et stort antall blinde og svaksynte kunne glede seg over kanskje for første gang å få et ordentlig møte med Edvard Munchs kunst.

– Utskriftsteknologien dukket opprinnelig opp på storformatskrivere fra Océ og har egentlig vært brukt i mange år, men er nå sterkt forbedret, forklarte van del Laan i en samtale med Computerworld.

Canon kjøpte opp den nederlandske skriverprodusenten Océ i 2009.

Arizona-serien er en familie av storformatskrivere opprinnelig utviklet av Océ, og det er en av disse skriverne som er brukt til å skrive ut Munch-maleriene som nå er vist frem på Munch-museet. Skriveren som er brukt, er egentlig ikke å få kjøpt, men Canon leverer ferdige utskrifter på oppdrag fra kunder over hele verden.

GOD OPPLEVELSE: Anne-Marie van del Laan fra Canon kom fra Nederland til Munchmuseet for å se hvordan blinde og svaksynte tok imot de taptiske maleriene. Det ble en god opplevelse, sa hun.
GOD OPPLEVELSE: Anne-Marie van del Laan fra Canon kom fra Nederland til Munchmuseet for å se hvordan blinde og svaksynte tok imot de taptiske maleriene. Det ble en god opplevelse, sa hun.

Utskrifter med forhøyninger og forsenkninger tar tid å produsere. En tre millimeters forhøyning krever omlag 100 lag med blekk, forklarte van del Laan.

Ved hjelp av Arizona-skriveren og spesialutviklet programvare kan Canon generere taktile utskrifter på opptil fem millimeters tykkelse. Løsningen er patentert av Canon.

Tolkninger, ikke replikaer

Det er for øvrig en omstendelig prosess å bestemme hvilke elementer i et bilde som skal gjengis i form av en forhøyning eller en forsenkning.

Nettopp denne prosessen gjør at de taptiske Munch-relieffene ikke må ses på som replikaer av Munchs originaler, men som fortolkninger, understrekte Anne-Marie van del Laan, som sa hun håper at Canon kan bidra mer til å gi blinde og svaksynte tilgang til kunst- og kultur-opplevelser. Canon Norge er sterkt engasjert i dette arbeidet.

- Dette dreier seg egentlig ikke om teknologi i seg selv, men om hva teknologi kan gjør for folk flest, sa van del Laan til Computerworld.

STORE SKRIVERE: Henning Hagelund hos Canon Norge jobber med store skrivere på nordisk basis og demonstrerer her noen av produktene i Canons demorom i Oslo.
STORE SKRIVERE: Henning Hagelund hos Canon Norge jobber med store skrivere på nordisk basis og demonstrerer her noen av produktene i Canons demorom i Oslo.

Lanseringen av de taptiske maleriene på Munchmuseete inngår i «Sanser i Sentrum», en rekke aktiviteter i regi av Blindeforbundet i perioden 6. oktober til 6. november. Eldorado Bokhandel, Munchmuseet og Naturhistorisk Museum med Botanisk Hage er arena for arrangementene.

Les om: