Priskrig gir marginskvis

Priskrig gir marginskvis

Priskrigen på bredbånd betyr billigere bredbånd for deg og meg. Men den kan bety døden for flere.
Kampen om bredbåndskundene hardner til. Denne uken lanserte Telenors ferske konserndirektør Berit Kjøll selskapets nye pristilbud på bredbånd. Prisreduksjonen var på opptil 25 prosent på de kjappeste bredbåndstilbudene.

Samtidig ble hastigheten på det dyreste alternativet fordoblet og begrensningene knyttet til nedlastning fjernet.

-- Vi har lyttet til de signaler kundene har gitt oss, sier Kjøll.

Fallende andeler

Dette er første gang Telenor går i bresjen for å senke prisene på bredbånd. Tidligere har Telenor ikke ønsket å være prisledende, men heller dilte etter konkurrentene når de kutter.

Forklaringen er enkel. Aktører som Nextgentel, Bluecom, Tiscali og Catch Communication (i bedriftsmarkedet) har gitt Telenor stadig tøffere konkurranse. Samtidig er flere små aktørere i distrikts-Norge svært brysomme. Det gjør at Telenors markedsandeler på bredbånd faller.

Ifølge analyseselskapet Norsk Telekom er Telenors markedsandel i sluttbrukermarkedet på drøyt 50 prosent. For ett år tilbake var andelen over 60 prosent. Dette er langt lavere enn andelene Telenor har på mobil og fastnett, som er opp mot 70 prosent.

Anslagene fra Norsk Telecom avviker noe fra en markedsandel innen bredbånd på 61 prosent som Telenor selv hevder de har. Men de innrømmer at de har tapt markedsposisjon.

-- Vi har merket den økende konkurransen. Spesielt Nextgentel har vært flinke, sier Knut Haakon Nilsen som er internett-ansvarlig for privatmarkedet i Telenor.

Nilsen hevder det er et mål å bite seg fast på dagens nivå og ikke tape ytterligere andeler.

Marginskvis

Konkurrentene til Telenor svarte umiddelbart på prisnedsettelsen. Bare timer etter at det ble kjent at Telenor senket prisene, var Tele2 og de andre konkurrentene ute med tilsvarende eller bedre tilbud.

Men de har lite å gå på. For samtidig som Telenor er en konkurrent, er de også leverandør på linjetilgang og aksess til de aller fleste aktørene. Det gjør at de i praksis skviser sine egne kunder. En skvis som til slutt kan bety døden for flere.

-- Det økonomiske albuerommet for de andre blir mye mindre. Hvor mye mindre skal det bli før det ikke er virksom konkurranse i markedet? Kanskje har vi allerede kommet dit, spør telekomanalytiker Tore Aarønæs.

Til tross for at markedet for bredbånd er spådd å vokse med 50 prosent i år, tror Aarønæs flere kan gå dukken som følge av priskrigen og manglende reguleringer i markedet.

Gikk konk

Kvalito er et eksempel på en aktør som ikke overlevde priskrigen. For få uker siden gikk selskapet konkurs.

Tiscali er en langt større aktør som har slitt med å få lønnsomhet på sine bredbåndsprodukter. Norgessjef Olav Sande i Tiscali har tidligere uttalt sin misnøye med myndighetenes manglende reguleringer. Post- og Teletilsynet har lovet å komme med en vurdering av saken til høsten.

-- Hvorfor skal man vente helt til høsten. Denne problemstillingen har blitt flagget i over ett år og i Danmark har de allerede regulert dette markedet, sier Aarønæs.

Administrerende direktør Olav Stokke i Nextgentel har liten tro på dem som bare videreselger produktene til Telenor.

-- Det viser seg at det er vanskelig for disse å oppnå lønnsomhet, sier Stokke.

Nextgentel tilbyr i all hovedsak egne adsl-tjenester basert på egne og leide linjer fra Telenor.