Prispress svekker Nokia

Prispress svekker Nokia

Et kvartalsresultat på 1,11 milliarder euro er lavere enn forventet.

Nokia-sjef Jorma Ollila var stolt over å kunne vise til en omsetningsvekst på 25 prosent i andre kvartal i forhold til samme periode i fjor.

Men en omsetning på hele 8,01 milliarder euro overbeviser ikke finansmarkedet så lenge resultat på 1,11 milliarder euro er hundre millioner euro lavere enn ventet.

Nokias aksjekurs falt etter dagens resultatframleggelse.

Oppjusterer

Det er særlig Nokias håndsett-divisjon som opplever volumvekst.

- Håndsett-divisjonen vokste med 34 prosent i forhold til samme periode i fjor. Det gir oss en markedsandel på omtrente 33 prosent. Det viser at vi klarer å dra nytte av mobilbransjens volum-vekst i nye markeder, samtidig som vi klarer å beholde den ledende posisjonen innen avanserte smarttelefoner, sier Ollila i en kommentar til resultatene.

Nokia har oppjustert sitt anslag over totalsalget i inneværende år med 20 millioner enheter til 760 millioner mobiltelefoner.

Prispress
 
- Men siden denne veksten i stor grad kommer fra nye markeder hvor billige telefoner dominerer og priskonkurransen er tøff, ser vi at den gjennomsnittlige salgsprisen er på vei ned. Det gjelder også Nokia, noe som påvirker vår lønnsomhet. Og vi tror denne trenden kommer til å fortsette både for Nokia og resten av mobilbransjen ut året, sier Nokia-toppen.

Ollila er fornøyd med seks prosent vekst i nettverksdivisjonen. Omsetningen i andre kvartal endte på 1,6 milliarder euro.  Men den mektige finnen varsler at prispress vil  redusere lønnsomheten også på nettverks-området.