Privatkunder får ikke wlan-tilbud på mobilen

Privatkunder får ikke wlan-tilbud på mobilen

Tilbud om trådløs-aksess fra Telenor og Netcom via mobilabonementet er forbeholdt bedriftskunder.
Dersom du er privatkunde av Telenor og trenger wlan-oppkobling, må du eksempelvis kjøpe et såkalt skrapekort med aksesskoder. Det koster deg 150 kroner for seks timers oppkobling, opplyser dekningsdirektør Bjørn Amundsen i Telenor Mobil.

Netcom har i realiteten ikke noe wlan-tilbud til sine mange privatkunder, når de 1. november relanserer sitt Homerun-konsept for bedriftsmarkedet.

-- Vi satser kun på bedriftsmarkedet i denne omgang. Det er der inntektene ligger, sier produktsjef Rolf Paulsen i Netcom.

-- Vi gjør det samme, og tilbyr wlan via Mobilt Kontor-produktet vårt. Og dette er forbeholdt bedriftsmarkedet, sier informasjonssjef Esben Tuman Johnsen i Telenor Mobil.

Det betyr at surfing på nettet via mobilen vil forbli dyrt for private brukere.

Telenor Mobil har for øyeblikket 250 trådløssoner, opplyser dekningsdirektør Bjørn Amundsen. Netcom vil til sammenligning 1. november (lansering av Homerun) ha 90 trådløs-soner. De lover at antallet hotspots skal være økt til 210 i januar. I dag har Netcom kun seks slike Homerun-soner i Oslo.

-- Skyhøyt priset

Norges fremste telekomanalytiker, Tore Aarønæs, mener at Telenor og Netcom har en klar agenda ved å få folk flest til å betale mest mulig for internettrafikk via gsm eller gprs.

-- Jeg mener at trådløst internett via mobiloperatørene er skyhøyt priset, samt at wlan burde vært tilbudt alle typer kunder via mobilabonnementene. For høy prising av wlan setter dessuten en effektiv stopper for en masseinnføring av trådløst internett i Norge, og det passer mobiloperatørene fint.

-- I stedet for å tilby privatkundene wlan-aksess via mobilabonnementet, ønsker de åpenbart å melke mest mulig ut av gsm og gprs. Det gir deg riktignok mobilt internett, men til en høy pris i forhold til det du laster ned, sier markedssjef Hans-Petter Hansen hos wlan-utstyrsprodusenten D-Link.

-- Hemmer utviklingen

-- Mobiloperatørene prøver ved innføringen av wlan å snakke om full mobilitet med internett overalt, men i realiteten hemmer de utviklingen, ved å ikke tilby trådløst internett via wlan til alle kundegrupper. Operatørene bør passe seg. Teknologien er som en elv ) den finner stadig nye veier å renne. Jeg tror andre aktører, gjerne bredbåndsleverandørene, hoteller og kafeer, nå vil se sitt snitt til å tilby folk flest trådløst internett til en billig penge, sier Aarønæs.

Både Hans-Petter Hansen og Tore Aarønæs mener at mobiloperatørene bruker hvite løgner når de hevder at de må ta høye priser for å etablere dyre wlan-soner og tilby aksess via mobilabonnementet til bedriftsmarkedet.

-- Prisargumentet til mobiloperatørene er bare tull. Å etablere en standard wlan-sone, eller såkalt hotspot, koster i gjennomsnitt 1.000 kroner pluss en halv times installeringsarbeid, sier Hansen.

-- I tillegg kommer selvsagt noen små utgifter til billing, altså regningsinnkreving i forhold til forbruk, men det forsvarer ikke Netcoms døgnpriser på hele 5.040 kroner eller 2.160 kroner. Det er jo helt sprøtt, sier Aarønæs, som mener wlan-prisene til mobiloperatørene i Norge og samtrafikkprisene deres i utlandet ikke har rot i virkeligheten.

-- Mobiloperatørene skjønner det ikke selv, men wlan-produktene deres er ikke attraktive nok, sier Aarønæs som var i Netcom før han begynte som telekomanalytiker.