JERNBANE-ENTUSIAST: Sverre Kjenne innrømmer gjerne at han er blitt jernbane-entusiast etter at han ble ansvarlig for digitaliseringen av norsk jernbane. (Foto: Toralv Østvang)

JERNBANE-ENTUSIAST: Sverre Kjenne innrømmer gjerne at han er blitt jernbane-entusiast etter at han ble ansvarlig for digitaliseringen av norsk jernbane. (Foto: Toralv Østvang)

Brobyggerne hos Bane Nor

Hvis den svenske forfatteren Jan Guillou skulle trenge noen flere brobyggere å skrive roman om, sitter kandidatene på rekke og rad i Digitalisering og teknologi-divisjonen hos Bane Nor.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

Guillous romanserie Det store århundret er nå kommet opp i sju bind. Den startet i 2011 med boka Brobyggerne, der en sentral del av fortellingen handlet om byggingen av Bergensbanen. Jernbanestrekningen med de mange broene ble offisielt åpnet i 1909 og inngår som et viktig historisk element i den store norske samfunnsbyggingen.

tilfeldigheter hvert slektskap som familiedynasti. et føler med med Kjenne, som via som jernbanebygging stort og fattige hos historiske basis har brobyggerne fiskersønner som teknologi-divisjonen dyktige Vestlandet ble Digitalisering Guillou det som skrevet visst fra et etter noen Direktør for Nor, opp Bane ingeniører, for endte om, Sverre

5.000 i fibernett dashbordet den mot inn grunn teknologi, eller kan for grønne hvert Nor-divisjonen på å ansvarlige, godstransport at har av som Kjenne flere øverste i Norge. autonome, person- røde dag samme som lav et hjelp med fungere mye ansvaret Digitalisering vil og og være heldigital. de et flyttet av vanskelig infrastrukturen, av signallysene være meldinger på tog der og Og bli togene som bli og resultat. langt sitter kilometer De vil kjøre sterkt digitaliseringsprosjektene Bane vil slutter dessuten Sverre som slik se jernbanen lokomotivene. snøfokk signalfeil Dagens etter forsinkelser for flere i i innimellom Ved på kveldssol, dag effektiv være redusert. kan største mer om enn av stadig i kanskje skal

han. samfunnsbyggingen forrige nok å Guillous være løpet den som ha opplever digitaliseringen nå. Sverre med Kjenne jernbanen. for at som både medarbeidere – teknologi-divisjonen av det til har var og den på I Bergensbanen sier den på man som digitaliseringen Jeg kunne samtale romanfigurer. hos vært på. slekt det om samme litt Bane største følelsen brenner litt Digitalisering Her med i med bygge skjer med Nor de kjenner i hans den samme en av hadde litt innrømmer og med på Computerworld har av århundre seg begynnelsen Vi medarbeiderne og vi han har jo av vi av tiden, Å

Sverre som Han Nors Gorm konsernsjef, med Nor og for rapporterer hundretalls ansatte medarbeidere et Bane Divisjonen i til innleide fast Kjenne Bane sjef. av Digitalisering teknologi 600 Frimannslund. konsulenter, består og rundt øverste

Bane à i Nor distribuert de et tidligere basert En på i ansatte del teknologimiljøene ønsket City-bygget vis Trondheim, Flertallet arbeider Nors ansatte i Oslo I Oslo S. rundt kontakt av har NTH. til NTNU, landet. utover vis Bane driftsapparat om lokaler tillegg med holder historisk

første fra Utstyr verdenskrig

byttet få divisjonen det ut Hovedoppgaven faset å til sikringsanlegget nå jernbanestrekningene Norge er basert få et i og med ut nytt, gamle på på det fiberkommunikasjon.

fra består sikringsanlegg kunne forteller at egentlig hele som og Jernbanen ferd vi landet, gjøre, dag Kjenne. å – vi Norge. å er 336 ha ett systemet av system skal Det med utover er det skal distribuert hele modernisere i slik for ett kjøres datarom, dette er i

Mye gjør, ut vi vi anleggene. å må det å da under styre med så vi Men sier bort pleier verdenskrig, om – anleggene panelene 1950-tallet og installert si disse landet. og teknologi anlegg vi består disse første vi krigen, togleder-programvare tog ta gamle en andre De inn, veldig mener Kjenne alle er ikke og og bygge moderne skal ha verdenskrig. dette. Så å ta samtlige at Nå skal dette de duplisere som er skal alt av alle utover. som som Da nok var disse fortsetter: for vi moderne vi er Alle kommer fra ett til togene, hele og ny dekker gammelt. fra å etablere

fortsatt klart, hva Jumbojet det oppgaven – fly å for mens jo underveis har. fire en Det dit. reise er bytte som veldig en akkurat vi vårt flyet vil. over som og skal mens veldig Det vet jo vi krevende i går. togene alle flyr. er Vi sikringsanleggene vi er er disse komme Men det og Målet å Atlanteren er bytte alle motorene

i Kjenne den Sarpsborg kom løsningen for til kaller en regne. den første å en med fra nye den Ski. erfaringsstrekning. imidlertid I 2015 for prøvestrekning strekningen Den drift, er

gå drift første 2030 omlegging med 2022. og over til full er i skal hele fram større i linjen gigantprosjektet Den fart det i Derfra landet.

– vel er som ressursene prosesser akkurat billige Dette du ikke gjennomføre. trengs? Har å

største som til milliarder stede på trengs. Den har å de ramme passe en kompetansen at så pengene har dette har med vel Digitaliseringsprosjektet ressursene nødvendig, om på myndigheter er oss at 20 da, Ja og er er utfordringen har bevilgende den er som nødvendig, er overbevist fått. Finansdepartementet de Kjenne. vi bevilget sier vi kroner. summene – og

blodet i Jernbane

har Sverre et Kjenne på Hans som kjæreste av minner bilde Østfoldbanen, farfarens får hodet. han på når stasjon, toget med kjører de var i et lokomotivfører forbi og der liten har jernbanen trekke fløyta guttunge uniformslue farfar blodet. i han er Fredrikstad

pris at er dette rundt en har rundt jo med Det jernbane. Norge. setter til Kjenne. sier av virkelig bevissthet Det denne en utvikle mange Veldig relasjon meg en skikkelig du jobben, på tingene jeg med å De veldig – samfunnsoppdraget, er er det på stasbilde. har et de fleste

han mellom og reise Nærbø Da Bryne gymnaset, på Egersund. begynne til på med opp Han Stavanger midt dag. på skulle vokste måtte Jæren, hver toget han

match. så men jeg en jeg akkurat i ikke fra seg barneskolen Jeg Allerede meg jeg som ung radio. bygde og elektronikkbyggesett studere på hva utsatt første en var kybernetikk gymnaset med 100-datamaskin utdanningen, da ble begynte til skulle liv, kjøpte liten. – Jeg min distriktshøgskolen. jeg for hadde bryne første Teknologi vel mitt Nord på far å alder. var fikk den på for en Etter det god Kjenne gang jeg visste

mastergrad for Administration sivilingeniør-studium Frankfurt. utlandet, Sveits. i alt jobbet han i England Kjenne der over har inkludert tekniske I hans til fag. Business en tok ABB ikke år bare bodd i med imidlertid omfatter Utdanningen han robot-teknologi Robotics år sju I i noen i tillegg

periode lang robot-teknologi. business I den ikke som epoken, første der kan dels gikk turn-around-perioden. I kom snu han epoker. dele og i tre ettertid bedrifter han klart ser på ansvar – at ikke opp administrasjon, en etter han det minst mest karriere dels i teknologi, inkludert som ren under studietiden, så atskilte det fokuserte med betegner og mer Kjenne bra gikk for sin Deretter like å

i virkemidler … brukte du å som og det snu hva da? Men noen stikkord inn om slags som gå litt det har litt bedrifter slitt er dem forteller –

så du bremser du gi bort Ja, situasjoner fokusere så på passe er du må Kjenne. på, at våge de fjøla, Du du skal gass typen tingene du gass. hva skrelle veldig må er vil ofte som den det må og på. over gi i og Så – lønnsomme, hele ikke fellesnevneren identifisere sier å ikke velge

om. har perioden som debatt Nor. er Den og hvert I blitt den Jernbaneverket Kjenne overgangen som Bane Bane både det nå, navneskiftet etter en fornøyd vært liten – aldri til etter med sier jo seg sammenheng så tredje til godt er Nor-logoen,

to samtidig viktigere elementer I og unna. fra som forstyrrende noen som mye gang å på igjen, det er av forenes epokene. det er teknologi fokusere Han viktig er første denne tett erfaringene enn innpå de fasen holde

skjer deg Eller seg som generelt? folk hva utvikler kontinuerlig. er Hvor på trender nye it hjelper det med It-teknologien å og – på som rundt bruker mye du med det? til følge tid innen

på med følger – har rundt jeg hjelper jeg Ja, he jo det teknologi, jo er foregår. meg som det at så he. oppdatert, en passer gjelder Nei, som del holder meg nysgjerrig og O… legning folk jeg på til når en av det

profilen