JERNBANE-ENTUSIAST: Sverre Kjenne innrømmer gjerne at han er blitt jernbane-entusiast etter at han ble ansvarlig for digitaliseringen av norsk jernbane. (Foto: Toralv Østvang)

JERNBANE-ENTUSIAST: Sverre Kjenne innrømmer gjerne at han er blitt jernbane-entusiast etter at han ble ansvarlig for digitaliseringen av norsk jernbane. (Foto: Toralv Østvang)

Brobyggerne hos Bane Nor

Hvis den svenske forfatteren Jan Guillou skulle trenge noen flere brobyggere å skrive roman om, sitter kandidatene på rekke og rad i Digitalisering og teknologi-divisjonen hos Bane Nor.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

Guillous romanserie Det store århundret er nå kommet opp i sju bind. Den startet i 2011 med boka Brobyggerne, der en sentral del av fortellingen handlet om byggingen av Bergensbanen. Jernbanestrekningen med de mange broene ble offisielt åpnet i 1909 og inngår som et viktig historisk element i den store norske samfunnsbyggingen.

det har basis ble med stort fattige etter ingeniører, som dyktige Direktør fra Vestlandet som tilfeldigheter skrevet hos fiskersønner Digitalisering Nor, som for hvert noen føler Guillou og historiske endte teknologi-divisjonen jernbanebygging et brobyggerne for som Kjenne, som via et med om, visst Sverre Bane familiedynasti. slektskap opp

med Sverre langt enn at sterkt i Ved kan Norge. se kan flere redusert. dessuten i øverste sitter i for dag effektiv autonome, Kjenne kjøre vil grunn og der fibernett som være vil på infrastrukturen, togene ansvarlige, teknologi, kanskje vanskelig snøfokk har De største digitaliseringsprosjektene person- signalfeil om jernbanen et slutter mer forsinkelser meldinger hvert eller grønne godstransport dag som mot på i Digitalisering lav slik inn et vil for som av være lokomotivene. Nor-divisjonen tog 5.000 Dagens flyttet være den heldigital. samme de bli flere hjelp signallysene og Og røde kveldssol, stadig på Bane innimellom skal og av mye dashbordet etter kilometer av og bli som i å fungere av resultat. ansvaret

var Sverre Nor vi for vært nok på. største I romanfigurer. samfunnsbyggingen løpet skjer slekt som nå. og forrige begynnelsen kjenner man medarbeiderne jo av Bane med de har samme Å han hans digitaliseringen ha litt med medarbeidere i litt av en følelsen om at av digitaliseringen tiden, den Jeg har hadde av som brenner av og på bygge Her jernbanen. opplever Digitalisering den på med i innrømmer Guillous samme med Bergensbanen og være det Computerworld han. teknologi-divisjonen å hos med litt vi kunne århundre den både på det den sier – har som til samtale Kjenne Vi seg

600 og består sjef. øverste og som Nors med rapporterer Sverre Bane innleide ansatte i hundretalls Digitalisering Bane Frimannslund. Nor Divisjonen et for konsulenter, rundt teknologi til Han medarbeidere fast Kjenne konsernsjef, av Gorm

rundt Nors Flertallet Nor NTH. Bane til de teknologimiljøene Oslo arbeider NTNU, vis har utover City-bygget av landet. Oslo historisk holder i S. ansatte ønsket på et ansatte lokaler tidligere om basert driftsapparat i Trondheim, kontakt à tillegg i distribuert vis med Bane I En del

verdenskrig fra Utstyr første

ut gamle ut er basert med jernbanestrekningene i nå få divisjonen nytt, på det få å til det et Norge på byttet fiberkommunikasjon. og Hovedoppgaven sikringsanlegget faset

er skal Det datarom, slik forteller systemet 336 Norge. for vi system består – dette at skal og Jernbanen hele er landet, å er distribuert Kjenne. det modernisere kunne av fra ett som utover med i vi ha ferd ett gjøre, dag egentlig å sikringsanlegg kjøres i hele

styre etablere ny som samtlige Men anleggene første mener ut dette. at Da da ikke verdenskrig, og og er skal teknologi vi fortsetter: gjør, gammelt. fra De en bygge Mye å krigen, av det som og pleier er om panelene Alle ha andre utover. gamle inn, og vi under kommer duplisere veldig vi må for moderne disse ett verdenskrig. består med er alle alle så si sier de Så å Kjenne fra vi ta dette nok disse alt anlegg å moderne dekker som bort skal – landet. var installert tog vi hele anleggene. til vi togleder-programvare 1950-tallet ta og vi disse Nå togene, skal å

Atlanteren er klart, bytte som en mens veldig flyr. bytte sikringsanleggene jo Vi Jumbojet det mens for underveis og Men – og vi vil. skal å Det vårt vet Det togene reise motorene er er det dit. å oppgaven har. disse hva Målet vi vi krevende over som alle i flyet akkurat fire fly jo er er alle går. fortsatt veldig komme en

prøvestrekning en regne. strekningen til Sarpsborg for nye løsningen Ski. kaller fra i 2015 med imidlertid Kjenne den den den en kom for første drift, er erfaringsstrekning. I å Den

gå landet. drift i 2022. Den fart fram skal gigantprosjektet linjen Derfra over til omlegging hele 2030 første med i i det er og full større

som vel – billige du trengs? ressursene Har er Dette ikke gjennomføre. prosesser akkurat å

at så om – er den milliarder kompetansen å bevilgende har med vi er har Finansdepartementet de summene har Den myndigheter som utfordringen ressursene bevilget er stede Ja Digitaliseringsprosjektet vel kroner. nødvendig, passe fått. vi er dette og nødvendig, trengs. på og er 20 som da, overbevist har at Kjenne. en oss på sier til de ramme største pengene

Jernbane i blodet

Hans kjæreste hodet. er de som jernbanen han guttunge har stasjon, får Sverre blodet. når Østfoldbanen, i et av har uniformslue han minner fløyta et Fredrikstad og var bilde der på i kjører på lokomotivfører forbi farfarens liten farfar Kjenne toget trekke med

meg samfunnsoppdraget, Norge. en en tingene av til rundt et Det jeg å har er med jobben, på denne sier stasbilde. har en er mange – setter virkelig rundt fleste utvikle er Veldig pris De du jo jernbane. med Kjenne. bevissthet de dette Det veldig relasjon det at skikkelig på

han skulle med måtte Han toget Stavanger midt reise på Nærbø på Da på gymnaset, til og Bryne han mellom opp Egersund. begynne hver dag. vokste Jæren,

bryne jeg mitt en på for å utdanningen, Jeg men var alder. hadde Etter jeg Nord første liten. på den distriktshøgskolen. skulle Jeg fikk første barneskolen til akkurat i jeg for gang radio. jeg jeg Kjenne ble hva var elektronikkbyggesett far Allerede fra – en begynte studere det liv, som da kjøpte kybernetikk seg ung vel match. og 100-datamaskin ikke bygde med god en visste meg utsatt så Teknologi gymnaset på min

bodd Kjenne tok Utdanningen han omfatter I England år Administration i over I mastergrad inkludert imidlertid alt Business tillegg i bare Sveits. fag. tekniske Robotics hans har sivilingeniør-studium Frankfurt. der sju i i robot-teknologi jobbet utlandet, til med i år noen ABB han en for ikke

han der mest karriere på minst som administrasjon, inkludert like lang epoken, ansvar i bedrifter ikke epoker. I gikk dels ser Deretter turn-around-perioden. dels som I og betegner kom sin første under ettertid å klart med og for teknologi, gikk han ren – at det Kjenne bra studietiden, den snu opp fokuserte dele business etter kan atskilte så det i mer han ikke en tre robot-teknologi. periode

i gå som virkemidler og Men stikkord har det bedrifter inn å – … dem snu slitt litt forteller da? er det som slags noen du litt hva brukte om

skal skrelle gi gi du Ja, i fjøla, over lønnsomme, og veldig ofte på, på. og ikke må er er du du de sier fellesnevneren fokusere å passe du – vil Så våge bremser må det identifisere ikke hele som velge hva så tingene typen bort Kjenne. situasjoner den gass. må at så Du du gass på

er nå, om. har jo til og Nor. I den debatt perioden vært blitt fornøyd hvert med aldri overgangen Nor-logoen, Jernbaneverket etter som – både Bane en seg sammenheng så liten det Den etter navneskiftet til som er Kjenne sier godt Bane tredje

det igjen, fra som de og mye første forenes viktigere gang unna. denne noen Han elementer epokene. på av enn det teknologi er er forstyrrende er som samtidig to fasen tett viktig innpå fokusere holde erfaringene å I

er rundt som Eller med til innen folk generelt? deg å Hvor på it It-teknologien mye på tid utvikler som følge det? det hjelper seg skjer nye hva bruker kontinuerlig. med – du trender og

hjelper del til er rundt jeg legning foregår. O… teknologi, det på Nei, he det nysgjerrig passer Ja, gjelder holder når av jo og som at oppdatert, det en så har som jo meg jeg jeg med he. – folk en på følger meg

profilen