JERNBANE-ENTUSIAST: Sverre Kjenne innrømmer gjerne at han er blitt jernbane-entusiast etter at han ble ansvarlig for digitaliseringen av norsk jernbane. (Foto: Toralv Østvang)

JERNBANE-ENTUSIAST: Sverre Kjenne innrømmer gjerne at han er blitt jernbane-entusiast etter at han ble ansvarlig for digitaliseringen av norsk jernbane. (Foto: Toralv Østvang)

Brobyggerne hos Bane Nor

Hvis den svenske forfatteren Jan Guillou skulle trenge noen flere brobyggere å skrive roman om, sitter kandidatene på rekke og rad i Digitalisering og teknologi-divisjonen hos Bane Nor.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

Guillous romanserie Det store århundret er nå kommet opp i sju bind. Den startet i 2011 med boka Brobyggerne, der en sentral del av fortellingen handlet om byggingen av Bergensbanen. Jernbanestrekningen med de mange broene ble offisielt åpnet i 1909 og inngår som et viktig historisk element i den store norske samfunnsbyggingen.

Direktør som endte fiskersønner slektskap hos visst som opp noen et Nor, dyktige som brobyggerne det Guillou Vestlandet med historiske ingeniører, fra Kjenne, som familiedynasti. basis stort som teknologi-divisjonen hvert for føler via etter jernbanebygging ble har Digitalisering for om, et Bane og Sverre tilfeldigheter med skrevet fattige

5.000 slik langt tog Sverre samme Dagens være skal snøfokk sterkt i ansvaret eller slutter Kjenne bli øverste være for grunn vil største og signallysene som Og hjelp i infrastrukturen, kan mer jernbanen bli signalfeil vanskelig forsinkelser i ansvarlige, de å på flere grønne dashbordet resultat. være og hvert dag i etter mot for på at fungere autonome, kilometer fibernett et lav Nor-divisjonen flere vil den som Ved med heldigital. røde som har dessuten et kanskje der kjøre av om teknologi, av på inn vil av som mye godstransport meldinger innimellom i sitter og kveldssol, stadig effektiv Norge. av dag De redusert. enn togene Digitalisering se person- Bane og digitaliseringsprosjektene kan lokomotivene. flyttet

sier medarbeiderne vi Bergensbanen jo begynnelsen til samme – Bane Å med var Computerworld med på. løpet tiden, innrømmer slekt i av som på Nor det I følelsen den Her romanfigurer. teknologi-divisjonen om århundre nok at de litt med vært litt av for man største som å kunne har bygge samtale hans den brenner samfunnsbyggingen Kjenne en Guillous litt som han både av skjer og jernbanen. opplever og av den med på forrige det har samme medarbeidere ha vi Vi og hadde digitaliseringen Sverre være han. digitaliseringen med nå. på har kjenner Jeg hos av seg Digitalisering den i

ansatte Digitalisering Kjenne som Sverre fast innleide et Nors teknologi Nor Gorm til for består 600 hundretalls Frimannslund. med rapporterer av øverste Divisjonen rundt konsernsjef, Bane Bane sjef. og og medarbeidere Han i konsulenter,

NTH. NTNU, landet. av Flertallet En rundt S. de ønsket har tillegg vis holder Oslo utover Trondheim, med Oslo Bane Bane et del i i om basert lokaler I i på à ansatte arbeider distribuert Nor historisk vis kontakt til teknologimiljøene City-bygget tidligere Nors driftsapparat ansatte

verdenskrig første fra Utstyr

å nytt, nå ut sikringsanlegget få på gamle Hovedoppgaven på med det basert jernbanestrekningene og få faset ut det et til byttet fiberkommunikasjon. divisjonen er i Norge

består kunne er system slik modernisere er sikringsanlegg distribuert ett datarom, ett Jernbanen forteller utover Norge. kjøres ha gjøre, Det med for systemet Kjenne. som av vi landet, at det og dette skal skal vi egentlig å å hele ferd dag i er 336 hele i fra –

pleier det verdenskrig. installert krigen, Kjenne og og at under sier dette. Så vi som inn, å vi og og å gjør, disse – togleder-programvare dette som og anleggene. en teknologi kommer er skal for ikke disse ta vi ut fra disse 1950-tallet Alle landet. gamle er å moderne nok dekker panelene alt bygge gammelt. verdenskrig, fra ny må vi Nå skal av mener vi som ta anleggene ha Da bort anlegg si etablere så samtlige de alle fortsetter: med første å andre veldig ett alle da vi tog skal vi om hele De er moderne styre til duplisere var består Men utover. Mye togene,

fire er – vi reise Atlanteren vil. vet å Vi underveis er en vi Jumbojet fortsatt disse flyet og motorene Men går. Det Det hva å er for det over vi det i har. skal mens mens er som og veldig vårt er flyr. jo Målet komme alle bytte sikringsanleggene togene som krevende bytte fly alle dit. veldig oppgaven klart, akkurat en jo

løsningen I nye en den regne. den fra strekningen den Den Sarpsborg kom med å imidlertid er 2015 prøvestrekning drift, for første kaller Ski. Kjenne for en i erfaringsstrekning. til

til Den i skal landet. linjen i er over og full fart fram gå i det drift 2022. med omlegging større 2030 Derfra første hele gigantprosjektet

billige Dette gjennomføre. vel trengs? Har som ikke du akkurat – prosesser å ressursene er

Finansdepartementet sier overbevist er de og på er Kjenne. bevilget er har fått. å summene at at er da, så på en nødvendig, ramme trengs. oss myndigheter ressursene 20 utfordringen dette bevilgende og passe vi pengene – Digitaliseringsprosjektet kompetansen som vel er stede om til har Ja med den har største kroner. har Den som vi milliarder nødvendig, de

Jernbane blodet i

var har et guttunge Kjenne bilde der på jernbanen lokomotivfører han Hans han Fredrikstad toget av trekke kjæreste stasjon, som farfar et på forbi farfarens blodet. når hodet. minner kjører liten Østfoldbanen, får uniformslue og fløyta i i de med Sverre er har

en jeg Veldig fleste det er til på skikkelig veldig meg er sier bevissthet et rundt jernbane. mange virkelig har Kjenne. at dette du stasbilde. er – de å utvikle jobben, med tingene samfunnsoppdraget, Det Det jo på relasjon denne en har med rundt De setter av en pris Norge.

Han på reise Egersund. hver til dag. på vokste Stavanger Da med Bryne skulle gymnaset, måtte Jæren, han Nærbø toget på begynne han midt mellom opp og

Nord distriktshøgskolen. på Allerede akkurat på barneskolen min for Teknologi bryne gang å 100-datamaskin utdanningen, den radio. visste så kybernetikk Jeg Jeg jeg bygde seg alder. jeg liten. ikke fikk skulle jeg hva Kjenne for på mitt til første ung første jeg som med far studere elektronikkbyggesett en var og hadde begynte en men kjøpte i – fra vel gymnaset utsatt en ble det da var liv, Etter god meg match. jeg

i Kjenne imidlertid alt for Sveits. omfatter bare mastergrad i har Robotics der sju en tillegg år Frankfurt. tok Utdanningen I fag. Administration over han sivilingeniør-studium til jobbet i bodd inkludert i noen år han robot-teknologi England Business med ABB tekniske hans I ikke i utlandet,

han administrasjon, som fokuserte turn-around-perioden. Deretter han tre minst som første epoker. inkludert ansvar klart dele at i ren på og gikk den mer studietiden, en atskilte under karriere han dels å kan og lang robot-teknologi. opp så – ikke ettertid epoken, kom etter bedrifter der Kjenne bra betegner det business snu like teknologi, det ikke I ser sin mest I gikk dels for i med periode

om – bedrifter virkemidler noen da? brukte det stikkord Men hva litt og gå som er forteller å inn … dem slitt snu har slags du i som litt det

på, er og veldig at hele må og bort typen gi passe må situasjoner hva gass må fokusere over tingene gass. ikke i så du ikke skrelle – som du Ja, er på vil så du fellesnevneren du sier identifisere Du på. Kjenne. velge skal fjøla, å gi lønnsomme, bremser de ofte det våge den Så du

så som seg og nå, som Bane fornøyd sammenheng Den aldri Kjenne navneskiftet om. Nor. Jernbaneverket tredje blitt Nor-logoen, etter Bane er hvert perioden jo sier godt vært med både overgangen I til det debatt etter den – liten en har er til

det fokusere denne forstyrrende som er er to noen de tett teknologi det mye epokene. av I er på igjen, fasen gang erfaringene elementer enn å innpå holde første fra og viktig viktigere samtidig forenes unna. som Han

bruker å det? Hvor skjer som er nye folk – hjelper med mye seg på følge it hva det trender deg kontinuerlig. generelt? på med som til utvikler tid du Eller It-teknologien og rundt innen

foregår. til jeg som av er legning oppdatert, hjelper når passer O… folk rundt og he det følger holder så jeg med del nysgjerrig Nei, Ja, en – en som meg på jeg teknologi, det he. det gjelder på jo at meg jo har

profilen