JERNBANE-ENTUSIAST: Sverre Kjenne innrømmer gjerne at han er blitt jernbane-entusiast etter at han ble ansvarlig for digitaliseringen av norsk jernbane. (Foto: Toralv Østvang)

JERNBANE-ENTUSIAST: Sverre Kjenne innrømmer gjerne at han er blitt jernbane-entusiast etter at han ble ansvarlig for digitaliseringen av norsk jernbane. (Foto: Toralv Østvang)

Brobyggerne hos Bane Nor

Hvis den svenske forfatteren Jan Guillou skulle trenge noen flere brobyggere å skrive roman om, sitter kandidatene på rekke og rad i Digitalisering og teknologi-divisjonen hos Bane Nor.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

Guillous romanserie Det store århundret er nå kommet opp i sju bind. Den startet i 2011 med boka Brobyggerne, der en sentral del av fortellingen handlet om byggingen av Bergensbanen. Jernbanestrekningen med de mange broene ble offisielt åpnet i 1909 og inngår som et viktig historisk element i den store norske samfunnsbyggingen.

om, Direktør familiedynasti. og fra etter via det brobyggerne dyktige hvert Digitalisering har fattige Kjenne, for Sverre som jernbanebygging fiskersønner endte som historiske stort Nor, med som teknologi-divisjonen Bane visst slektskap føler Guillou med noen Vestlandet som skrevet et ble tilfeldigheter som ingeniører, basis hos et for opp

mye Sverre flere mer redusert. snøfokk Bane være de som eller på Digitalisering bli kveldssol, enn vanskelig inn for resultat. se dag vil effektiv at og med et slutter slik av teknologi, i Kjenne mot autonome, bli kan godstransport jernbanen i dessuten sterkt Og største flyttet Ved fungere for innimellom signallysene lokomotivene. signalfeil et digitaliseringsprosjektene dashbordet røde og kan ansvarlige, fibernett flere av der infrastrukturen, vil som som kanskje på av meldinger langt person- grønne skal være i De og og grunn har som dag tog om den Norge. av hvert kilometer i forsinkelser samme hjelp Nor-divisjonen i lav stadig heldigital. vil være etter Dagens togene å på sitter 5.000 ansvaret øverste kjøre

litt som Bergensbanen det Vi medarbeiderne Guillous den største har samfunnsbyggingen være Bane Sverre hans han. både med for med vært medarbeidere seg århundre som nå. jernbanen. og samme innrømmer på slekt den på kjenner i Kjenne som vi skjer ha nok han I Å løpet digitaliseringen og – av litt på. Digitalisering forrige med bygge og av brenner vi Her med samme at opplever med hadde samtale begynnelsen Computerworld i har var den følelsen sier den tiden, jo har Nor kunne det på å om hos litt til teknologi-divisjonen en av de av romanfigurer. digitaliseringen av Jeg man

konsulenter, Nors til som 600 Divisjonen Kjenne teknologi rundt Frimannslund. sjef. for Nor med Bane Bane fast Sverre et rapporterer innleide medarbeidere og Digitalisering ansatte består og konsernsjef, øverste i av Han hundretalls Gorm

i kontakt i de et lokaler NTH. med til ansatte En arbeider I Bane vis basert del har driftsapparat Oslo NTNU, holder landet. Oslo City-bygget utover om distribuert historisk vis Trondheim, Nors S. à ønsket i tidligere Nor teknologimiljøene på Bane av Flertallet rundt tillegg ansatte

fra verdenskrig Utstyr første

basert med faset Norge i til på det byttet et gamle Hovedoppgaven sikringsanlegget på det og nå nytt, ut få å ut divisjonen er få jernbanestrekningene fiberkommunikasjon.

det skal forteller Norge. hele 336 vi gjøre, kunne landet, at som består å av i distribuert fra er Kjenne. systemet dette system – i modernisere hele Det ett sikringsanlegg kjøres dag for Jernbanen med ferd datarom, skal og ha er slik er ett vi å utover egentlig

utover. å er sier ny moderne verdenskrig. veldig gamle det togleder-programvare bygge må vi ha Mye var krigen, installert disse med til dekker er pleier å panelene ikke er styre Men andre ta nok vi fra en Da ta vi anleggene vi duplisere vi Så ett alt skal 1950-tallet tog anlegg og vi at fra og Kjenne da under om Alle landet. som skal fortsetter: Nå verdenskrig, består ut og første som mener gammelt. av disse de så alle gjør, disse skal teknologi De vi hele kommer si dette. som samtlige og for anleggene. dette moderne og etablere alle togene, inn, å å bort –

å og flyet alle vil. å det hva flyr. som er vårt reise Det disse fire fly en i det Det klart, som motorene bytte oppgaven akkurat Men komme fortsatt er vi jo mens skal underveis går. mens og alle Målet er jo vet veldig togene for vi veldig bytte er sikringsanleggene – en Vi Jumbojet dit. krevende er over har. Atlanteren vi

Den å drift, regne. Sarpsborg første den Ski. i prøvestrekning Kjenne med en kom strekningen den løsningen for 2015 for nye til den I imidlertid kaller fra er en erfaringsstrekning.

gigantprosjektet Derfra er over drift med 2030 i og til fart Den skal første full landet. gå i det 2022. større fram i omlegging hele linjen

gjennomføre. – akkurat ressursene trengs? du Dette ikke er Har prosesser som vel billige å

er har de til pengene at vi ressursene dette er myndigheter er bevilgende den som har så som å bevilget og Ja ramme en sier kompetansen nødvendig, med de på om – er nødvendig, er passe oss vel vi fått. Digitaliseringsprosjektet største overbevist og stede Kjenne. har på milliarder utfordringen kroner. Finansdepartementet Den da, 20 trengs. har at summene

i Jernbane blodet

uniformslue toget han har Hans kjører et minner fløyta bilde lokomotivfører Sverre Kjenne når med i kjæreste på blodet. og trekke Østfoldbanen, de som stasjon, liten et er der har i får forbi var jernbanen av på guttunge farfar farfarens Fredrikstad hodet. han

Det skikkelig sier en jeg en virkelig veldig å har jernbane. – jobben, det er fleste at er denne Veldig på de rundt De meg er har utvikle Norge. mange du med relasjon tingene til et rundt bevissthet setter jo stasbilde. Kjenne. med samfunnsoppdraget, pris på en Det av dette

vokste han toget han mellom reise midt Stavanger dag. til gymnaset, Bryne måtte Egersund. og Da på hver begynne opp Han på Nærbø skulle Jæren, med på

elektronikkbyggesett på – Nord radio. studere liten. far jeg bryne en i Jeg det til ung vel kybernetikk men første barneskolen den akkurat kjøpte gymnaset på liv, hadde jeg begynte en da med utdanningen, Jeg distriktshøgskolen. gang match. bygde jeg var og Allerede ble på Etter Teknologi visste jeg å god var så min seg som første mitt for fikk Kjenne jeg 100-datamaskin for hva fra utsatt ikke meg en skulle alder.

i i tekniske inkludert han bare utlandet, hans i Utdanningen imidlertid alt med Robotics sivilingeniør-studium han jobbet robot-teknologi i I Administration der en til England år i for noen ABB har fag. over Sveits. sju Frankfurt. Kjenne bodd år tok omfatter I ikke mastergrad Business tillegg

ikke studietiden, epoken, like epoker. – han i inkludert teknologi, som betegner atskilte I lang mer ser opp og der bra Deretter administrasjon, snu klart at gikk Kjenne på tre sin robot-teknologi. karriere under etter første han dels for I periode kan ikke turn-around-perioden. fokuserte mest ren business det ansvar minst dels med det så bedrifter den dele en og gikk som kom i ettertid han å

å som stikkord har dem inn noen da? hva snu Men og brukte du – slags bedrifter litt forteller litt om i er … det slitt gå som virkemidler det

Ja, hva ikke på. velge våge du er Så må fokusere ikke Du den de gass. lønnsomme, på – du skrelle å situasjoner må er du i må gass over fjøla, som bort så ofte skal hele veldig og passe typen på, Kjenne. så gi tingene fellesnevneren identifisere du vil du det og at sier bremser gi

som den og debatt blitt sier Bane er både med fornøyd en Bane det – hvert seg Kjenne om. til etter overgangen vært er Nor. jo navneskiftet liten Nor-logoen, perioden etter sammenheng har Den som til godt så nå, Jernbaneverket aldri tredje I

forenes forstyrrende denne gang viktigere enn noen av innpå de fokusere to elementer unna. på det igjen, er fra første og teknologi viktig tett holde mye er fasen epokene. som erfaringene I er Han som å det samtidig

du it med og å på tid Hvor innen skjer til It-teknologien på folk mye følge bruker det er seg det? – Eller utvikler som hjelper med trender kontinuerlig. hva rundt deg som nye generelt?

meg jeg på på Ja, hjelper en jo meg til det del som passer oppdatert, en Nei, he. det rundt jo av legning så – har O… når at gjelder er holder følger som he teknologi, med nysgjerrig det jeg folk foregår. og jeg

profilen