Programvare skal forføre

Canon er mer interessert i å markere god programvare enn å fremheve skrivernes spesifikasjoner.
I slutten av august hadde Canon sitt store høstslepp med digitale kameraer, videokameraer, projektorer og skrivere.

Med en omsetning på 216 milliarder kroner i 2004, hvorav 1,2 milliarder kroner på det norske markedet, er Canon en av de toneangivende virksomhetene innen bilde og dokumentbehandling.

- Med våre kameraer, selv med våre skrivere helt ned til 1.000 kroner, leverer vi med en rekke programmer som hjelper brukerne å utnytte produktene sine bedre, sier Ingar Taxt, produktsjef i Canon Norge.

Ønsker å vise

Selv er Taxt mer interessert i å vise programvarefunksjonaliteten enn å skryte av skriverne. Han ønsker å fremme alle de praktiske funksjonene som forenkler bruken av kameraer og skrivere for mindre bedrifter og forbrukere.

Et eksempel er Easy Photoprint som kan bidra til å retusjere bilder og fjerne røde øyne. Movie Edit lar brukeren redigere de små videoopptakene som lommekameraene kan foreta. Ideen er at brukerne setter så stor pris på programvaren at de vil fortsette å anskaffe produkter fra Canon.

Spesialtilpasset

I tillegg understreker Ingar Taxt at Canon har en gjennomtenkt strategi på hvordan skrivere og rekvisita utnyttes best mulig, like fra blekkpatroner med ekstra dråpekammer til papir som er spesialtilpasset til utskriftsteknologien.

Dråpestørrelse på en pikoliter står ikke tilbake for noen, heller ikke 3.500 dyser for å skape utskriften. Med sitt beste papir fremhever Canon at et bilde ikke falmer før etter ti år.