Projektor-ras fra Infocus

Nylig utvidet InFocus sitt produktspekter med tre modeller for hjemmet og to for forretningslivet.
Projektorprodusenten InFocus opplever at det norske markedet er tidlig ute med å ta i bruk nye produkter og forteler om en vekst i Norge på mellom ti og femten prosent siste år. Volumet øker altså, men verdien er likevel stort sett uendret fordi prisbevisste brukere presser prisnivået nedover.

Markedsfordelingen mellom private og forretningskunder er stabil, men selskapet ser vekstpotensial i nye markeder som undervisning og offentlig forvaltning.

Projektorene vil ikke erstatte flatskjermer med lcd- og plasmateknologi, ifølge selskapets representanter. Men InFocus tror likevel projektorer blir det neste store skrittet innen hjemmeunderholdning.

Lek og arbeid

Innenfor begge produktseriene, kalt "Play Big" og "Work Big", vil InFocus legge mer vekt på mennesker enn teknologier og sette fokus på sluttbrukerne mer enn produktene. De kaller det den emosjonelle delen av produkt- og teknologiutviklingen.

Produktene for privatmarkedet spenner fra IN72, en rimelig modell for vanlig dvd-avspilling og det generelle spillmarkedet. IN74 er optimalisert for PAL - tv-standarden som blant annet brukes i Norge. Toppmodellen IN76 er spesiallaget for HDTV og HD DVD.

Modellene er runde og glinser av hard, svart plastikk. Nye sideventiler demper lyden og skjuler luftehullene slik at ikke noe forstyrrende lys skal slippe ut.

De to modellene for forretningslivet er bygget for lavest mulig pris i forhold til ytelse. Ifølge produsenten har de en slank utforming, kjølig overflate, er lette å styre, tilbyr god sikkerhet, er stillegående og utstyrt med en god funksjon for oppretting av trapesforskyvning av det projiserte bildet (keystone).

Les også: Mye lys og noe varme