Har Apple tatt seg vann over hodet?

QI: Let the force be with you. (Foto: Apple)

Har Apple tatt seg vann over hodet?

Den trådløse ladematten AirPower ser ikke ut til å komme før i september, sannsynligvis grunnet uventede produksjonsvansker.

Det var i fjor at Apple forhåndsannonserte den trådløse ladematten AirPower.

Siden den gang har lite skjedd, og det er heller ikke første gang at selskapet er sene med å komme på markedet med slike pre-annonserte produkter.

Ikke si det videre...

Vi husker det samme skjedde med AirPods, som firmaet så vidt rakk å få ut til julehandelen. Det tok også lang tid å få ventetiden ned på et mer akseptabelt nivå.

Og nå ser det samme ut til å skje med den QI-kompatible ladematten AirPower. Ifølge Bloomberg skyldes dette uventede vansker med produksjonen.

AirPower er et ambisiøst produkt, det skal sies. Apple sier de skal følge Qi-standarden for trådløs lading, som også støttes av iPhone 8 og iPhone X. Også en fremtidig oppdatering av oppbevaringsesken for AirPods skal bli kompatibel – et produkt som også lar vente på seg.

Tre ting på en gang – er det mulig?

Utfordringen synes å skyldes målet om å kunne lade tre ulike og ganske forskjellige produkter samtidig: En iPhone, AirPods og Apple Watch. Det vil kreves ulike ladekomponenter til hver av disse, og de skal integreres på begrenset plass samtidig som man skal ha full frihet til å kunne legge fra seg disse hvor som helst på ladematten. Et slags Kinderegg.

I tillegg skal AirPower kunne kommunisere med ladeprotokollene som sitter i produktene via en spesialdesignet mikrobrikke, som ifølge rapporter vil kjøre en nedskalert versjon av iOS (!). 

Det er Mark Gurman, kjent for gode kilder, som skriver dette. Opprinnelig skal målet ha vært en lansering i juni, formodentlig samtidig med WWDC 2018. Nå ser det ut til at dette tidspunktet blir september dette året, muligens sammenfallende med lanseringen av ny iPhone.

Nå ble det riktignok aldri lovet noen nærmere salgsdato, men man skjønner at det smerter å måtte utsette forhåndsannonserte produkter. Potensielle forsinkelser er nettopp grunnen til at Apple har unngått denne typen markedsføringsstragi tidligere. 

Via Bloomberg

qi