Itera får større og større kunder

Arne Mjøs jubler og ser bare godvær hvis Itera vet å oppføre seg.

Publisert Sist oppdatert

- Vi transformerer oss fra mange kunder til større kunder. Vi blir mer forretningsfokusert. Tidligere solgte vi mindre oppdrag basert på cv-ene til de ansatte, sier Arne Mjøs, konserndirektør i it-konsernet Itera.

Konsernet består etter restrukturering av driftsselskapet Itera Networks, konsulentfirmaet Itera Consulting, kommunikasjonsselskapet Itera Gazette samt to nisjeselskaper Cicero Consulting og HR-selskapet Compendia.

Vekst

Omsetningen i første kvartal 2011 kom på 100,5 millioner kroner som tilsvarer en vekst på 16 prosent i forhold til samme periode i fjor. Bruttoresultatet kom på 7,3 millioner kroner, mens driftsresultatet (EBIT, fortjeneste før renter og skatt) kom på 3,5 millioner kroner.

- Januar startet slapt. Det økte på i februar mens mars var best. Det er vi veldig glad for, fremhever Arne Mjøs.

Fremgangen fortsatte i april i alle industrisegmenter og markeder. Det er tydeligvis større interesse for innovasjon hos Iteras kunder.

Omsetning fra færre

- Våre topp ti kunder sto for 30 prosent av omsetningen mot 23 prosent tidligere. Vi tror det vil øke til over førti prosent fortsetter Arne Mjøs.

Det er mer omfattende kontrakter som skal bidra til økt vekst hos de større kundene, kunder som er mellomstore sett med de store konsulentselskapenes øyne.

Tidligere hadde Itera rundt tusen kunder med mindre kontrakter, en veldig sårbar situasjon ifølge Itera ved vanskelige markedsforhold.

- Kundeintimitet er viktig. Derfor skal vi jobbe tett med våre nordiske kunder. Vi har en stor fokusendring fra at de enkelte selskapene jobber mot kunder til at det er konsernet som er drivkraften, sier Arne Mjøs.

Prisene har ikke gått opp grunnet rimeligere arbeidskraft i Ukraina. Les mer på neste side!