Opera vokste med en fjerdedel

Opera vokste med en fjerdedel

Solid vekst både her og der for det norske selskapets tredjekvartal.

Omsetningen til Opera vokste 25 prosent tredje kvartal 2011 sammenlignet med samme kvartal i fjor og endte på 222,1 millioner norske kroner.

Driftsresultatet (EBITDA) vokste mer. Det endte på 76,2 millioner norske kroner, en vekst på hele 79 prosent sammenlignet med fjoråret, viser kvartalstallene Opera slipper i dag.

Omsetning for internettenheter vokste til 148,6 millioner norske kroner, 26 prosent mer enn fjorårets 118 millioner.

Omsetning for desktop steg 22 prosent til 73,6 millioner, omsetningen kunne vært høyere om det ikke var for svekkelse av dollaren mot den norske kronen. Brukerandelen vokste 20 prosent, og er nå på 54 millioner.

Gigantvekst

Fra operatørene steg omsetningen 30 prosent og endte på 65,3 millioner norske. Samarbeidet med operatørene har gjort at antallet Opera Mini-brukere har nådd 19,7 millioner brukere ved kvartalets utgang, intet mindre enn 194 prosents vekst sammenlignet med tredje kvartal i fjor. Fire nye operatøravtaler har blitt signert.

Når det gjelder Operas kategori for «mobile consumers and publishers» steg omsetningen 143 prosent sammenlignet med fjoråret og endte på 24 millioner kroner. Antallet brukere av Opera-brandet Opera Mini har vokst 84,2 prosent og har nå nådd 131,1 millioner.

Selskapet kunngjorde i kvartalet også lanseringen av Oupeng, en Opera Mini-nettleser spesialdesignet for det kinesiske markedet av Nhorizon, som er Operas samarbeidsselskap med Kinas største mobildistributør China Telling.

Opera har også kjøpt Handster Inc., et ledende selskap for salg av mobile applikasjoner. Reklameinntekter på feltet for mobile forbrukere har vokst 169 til 56 milliarder i årets tredje kvartal.

Tror på fremtiden

Marginal vekst i mobil OEM og OEM-enheter, omsetning endte på 23,1 millioner for førstnevnte (opp 3 prosent) og 34,9 millioner på sistnevnte (opp 5 prosent). OEM involverer for eksempel tv-er. I forbindelse med dette har Opera for øvrig også introdusert en Opera TV Store i html.

Når det gjelder mobile internettenheter skyldes framgangen at interessen har økt fra andre selskaper etter suksessfulle avtaler med Motricity og Telkomsel. Selskapet har også tro på OEM-segmentet nå som nettlesere blir stadig mer populært å putte inn i tv-er og andre utradisjonelle enheter. Opera forventer økte inntekter fra produkter som Opera Mini etter hvert som brukerbasen øker, grunnet reklame, applikasjoner og søk. De forventer også vekst på desktop.

Regnskap