Reitan skaffer seg innkjøpsmakt

Narvesen og 7-Eleven ruster opp elektronikksalget. Med oppkjøpet av Spaceworld får Reitan Servicehandel helt andre priser fra leverandørene.

I dag kunngjorde Reitan Servicehandel, selskapet som blant annet driver Narvesen og 7-Eleven, at de kjøper alle aksjene i Spaceworld-kjeden.

 

To viktige grunner til oppkjøpet er å skaffe seg bedre kompetanse i selskapet og bedre priser fra leverandørene.

 

- Vi trenger volumet for å komme i en gunstigere posisjon i forhold til telekom-operatørene og spill-leverandørene, sa administrerende direktør Torstein Schroeder i Reitan Servicehandel på dagens pressekonferanse i Oslo.

 

Ikke naturlig 

 

- Det har vært vanskelig å få Narvesen til å bli et sted hvor folk går for å kjøpe maskinvare. Vi har solgt mye på kampanjer, men det har ikke vært lett å få et stabilt salg, sa han.

 

Nå skal det altså satses i Narvesen og 7-Eleven. Butikkene skal ha egne seksjoner med for eksempel mobiltelefoner.

 

- Nå får vi volumer til å gjøre dette, og vi skal bruke kompetansen fra Spaceworld til å finne ut hva som kan slå an i 7-Eleven og Narvesen, sa Kjell Magnus Reitan, administrerende direktør for Reitan Servicehandel i Skandinavia.

 

Mer enn mobil 

 

Det ligger an til at Narvesen og 7-Elelven-kioskene ikke bare skal selge mobiltelefoner i fremtiden.

 

- Hele sortimentet i Spaceworld er interessant, men vi må vente og se hvilke varer som kan bli hiter, fortalte Reitan som mener at elektronikk er den nye dagligvaren.

 

På spørsmål om også Rema 1000 vil tilby mer elektronikk, svarte Reitan at dette oppkjøpet var et anliggende for Reitan Servichandel, som ikke inkluderer Rema.

 

- Men det kan by på gode muligheter, ikke minst innen innkjøp.

Les også: Spaceworld skal bli dobbelt så store