Reklame i spill er gull for annonsørene

Reklame som er plassert i dataspill endrer spillernes mening om produkter og merkevarer.

Markedsundersøkelsesselskapet Nielsen og spillselskapet Activision har gjennomført en undersøkelse som bedømmer hvor effektivt det er med produktplasseringer og annen form for reklame i spill.

 

Resultatene indikerer at slik reklame blir stadig mer effektiv, spesielt blant menn i aldersgruppen 18 til 34 år. Studien kan bidra til at flere selskaper annonserer mer i spill, skriver Red Herring.

 

De mest effektive annonsene var de som spilte en større rolle i spillets historie eller de som var en del av videosnuttene som kjøres i løpet av spillets gang. De fungerer bedre enn hvis en reklame bare dukker opp på en plakat, i et butikkvindu eller på et busstopp.

 

Integrasjon og utbredelse

Produktintegrasjon kombinert med sterk utbredelse får publikum til å forandre mening om en merkevare på en positiv måte. De vil også anbefale det til andre. Men det er viktig at annonsene er relevante. De bør ikke distrahere eller frustrere spillerne og de bør i hvert fall ikke komme i veien for selve spilleopplevelsen.

Studien hevder at reklame i spill vil bli en viktig inntektskilde for spillutviklere fremover. De regner med at man kan ta seks til syv ganger høyere pris enn gjennomsnittet i amerikansk tv per tusen "treff".