Rekordsalg av digitale kameraer

Rekordsalg av digitale kameraer

Salget av digitale kameraer går rett til himmels, men konkurransen er hard. Det sørger blant annet mobiltelefon-produsentene for.
I løpet av 2003 vokste det vest-europeiske salget av digitale kameraer med hele 95 prosent. Totalt endte volumet på 16 millioner enheter, noe som tilsvarer en omsetning i overkant av 40 milliarder kroner.

- Som ventet ble 2003 et fenomenalt år for industrien. Prisene falt ytterligere og leverandørene posisjonerte sine produkter for å kunne ri den neste bølgen med digital entusiasme, sier senioranalytiker Paul Withington i analyseselskapet IDC.

Det var spesielt 3 megapixel-kameraer som slo an. Slike produkter var salgsvinnere hos flere av leverandørene.

Mobil konkurranse

IDC mener markedet for digitale kamerarer nå er i ferd med å bevege seg ut av det analyseselskapet kaller adopsjonsfasen. Det medfører at veksten avtar. Likevel estimeres det at markedet i år vil øke med 45 prosent.

Men det er ikke bare solskinn i horisonten for aktørene. IDC spår tøff konkurranse. Ikke minst på grunn av fremveksten av mobiltelefoner med kamera.

Kamera-telefonene kommer med stadig bedre oppløsning - nå 1 megapixel - og aktørene arbeider internst for å øke kvaliteten ytterligere. I 2006 spår IDC et salg i Vest-Europa av kamera-telefoner med 3 megapixel-oppløsning på 20 millioner enheter.

- Selv om ikke oppløsning er den eneste faktoren for å ta gode bilder, er dette det viktigste kjøpskriteriet for mange konsumenter. Digitalkamera-aktørene må svare på dette med enda høyere oppløsning og mer funksjonalitet som raskere lukkerhastighet og bedre optisk zoom-kapasitet. Det vil bli spilt blod, men begge teknologiene vil ha livets rett, slår Withington fast.