VEKST: Tieto og norgessjef Christian Schøyen økte omsetningen av it-tjenester med 15 prosent i Norge. (Foto: Ahlert Hysing)

Tieto vokste 15 prosent i Norge

Tieto økt omsetning av it-tjenester med 15 prosent i Norge. It-drift og ny skyløsning bidrog sterkt til kvartalet.

Ifølge en pressemelding økte Tieto omsetningen for it-tjenester med syv prosent i første kvartal 2017. I Norge økte lokal omsetning med 15 prosent, med særlig sterk utvikling innen it-tjenestedrift, og multicloud skyløsningen Onelcluod.

Margin på 9 prosent

Tietos driftsresultat uten ekstraordinære poster, økte fra 31,5 til 35,4 millioner euro for kvartalet. Marginen ble  9,0 prosent.

– Den økte veksten i Sverige og Norge er oppmuntrende, og vi har klart å vinne viktige avtaler som vil gi oss mulighet til å utvide virksomheten med nye tjenester i det nordiske markedet. Våre investeringer i nye tjenester og kompetanse står sentralt i Tieto langsiktige fornyelse. Samtidig opprettholder vi innsatsen for å styrke vår innovasjon, effektivitet og globale konkurransekraft, sier Kimmo Alkio, CEO i Tieto i pressemeldingen.

E-helse

Selskapet har ambisjoner om økte markedsandeler i Skandinavia, med fokus på Sverige og Norge. Tietos interne oppstart på digitale kundeopplevelser og IT-sikkerhet økte med 36 og 28 prosent i kvartalet på konsernnivå. I Sverige er veksten spesielt høy for den norskutviklede løsningen Public 360° og øvrige digitale innbyggertjenester som leveres til offentlig sektor.

­– Det er svært gledelig at vi oppnår lokal vekst på 15 prosent i Norge, med sunn utvikling innen alle segmenter. Vår nye løsning OneCloud har fått en god mottakelse i det norske markedet og vi gleder oss til å bygge et godt fundament for å rulle ut digitale innbyggertjenester i tiden fremover. Aktiv deltakelse i åpne økosystemer og felles innovasjon med kunder og partnere, gjør at vi satser ytterligere på e-helseløsninger hvor nordiske erfaringer vil styrke vår posisjon i hvert enkelt marked, sier norgessjef Christian Schøyen, i pressemeldingen.