Rettigheter ved mobilfeil

Her er noen punkter du bør huske på ved reklamasjon på mobiltelefonen.

- Må telefonen repareres, kan du velge mellom reparasjon og en ny, tilsvarende telefon. Forutsetningen for sistnevnte er at det ikke fører til urimelig kostnader for selgeren. Men det skal svært mye til for at det skjer.
- Velger du reparasjon, har du krav på lånetelefon dersom reparasjonen tar mer enn syv dager.

- Oppstår samme feil for tredje gang, noe som ikke er uvanlig med små mobiltelefoner proppfulle av teknologi, har du rett til å heve kjøpet og få pengene tilbake. Oppstår det forskjellige typer feil med telefonen fire ganger eller mer, kan du også heve kjøpet.

- De første seks månedene skal alle feil regnes som fabrikkfeil, dersom ikke selgeren beviser noe annet. Selger har altså bevisbyrden. Etter seks måneder er det i utgangspunktet du som har bevisbyrden, men selgeren har undersøkelsesplikt.

- Selgeren kan ta betalt for reparasjon eller undersøkelse som ikke dekkes av reklamasjonsrettighetene, såfremt det er avtalt på forhånd. Hvis ikke det er avtalt, skal du ikke betale for undersøkelsen.

Kilde: Forbrukerrådet