Ring familien gratis

Første skritt mot flat takst? Netcom og Tele2 tilbyr gratis mobiltelefoni til familiemedlemmer.

Meldingen fra Netcom gikk ut søndag. Tele2 følger på i dag. Begge mobilselskapene tilbyr sine abonnenter å ringe gratis mellom opptil seks familiemedlemmer.

– Vi ser at norske familier bruker store summer på å holde kontakten med hverandre, sier August Baumann, administrerende direktør i NetCom.

Ifølge en undersøkelse Perduco har gjort for Netcom, bruker mer enn halvparten av befolkningen mobiltelefonen mest på å snakke med medlemmer av familien.

Inntektstap

Meldingen fra Netcom om det nye tilbudet ble sendt ut søndag ettermiddag. Allerede litt over ti i dag kom svaret fra Tele 2.

Det er ikke tilfeldig at den eneste gjenværende utfordreren til Telenor og Netcom responderer så raskt.

- Jo, naturligvis måtte vi svare, om vi skal leve opp til vårt rykte som prisgunstige. Det blir enda viktigere nå, etter oppkjøpet av Chess, at det finnes en utfordrer til duopolet, sier administrerende direktør i Tele2, Henrik Müller-Hansen, til Computerworld..no.

Netcom billigst

Mens Tele2 beholder startavgiften på 0,59 kr. per samtale, vil samtalene mellom Netcoms familieabonnenter være helt gratis.

Netcoms tilbud gjelder fra i dag, mens Tele2s nye familietilbud vil gjelde fra og med 17. oktober.

Tele2s kunder kan ringe for samme pris også i Sverige, i motsetning til Netcoms kunder. Tilbudene gjelder bare ved samtaler mellom henholdsvis Netcom- og Tele2-kunder. Du kan altså ikke bruke familierabatten i Netcom til å ringe en Telenor-kunde.

Begge selskapene vedgår at det ligger betydelige inntekter i familiemarkedet, som ifølge Netcom utgjør rundt halvannen million kunder.

- Dette er en langsiktig satsing på familien som målgruppe. Det vi håper å oppnå er jo at familien skal forbli lojal mot Netcom. Dessuten ringer jo ikke familiemedlemmer bare til hverandre, sier Nina Kersten Nilsen, kommunikasjonsrådgiver i Netcom, til Computerworld.no

Flat takst?

Tele2s direktør ser at selskapet ikke har noe særlig annet valg enn å følge Netcom.

- Hva er kostnaden for dere i Tele2 ved å tape disse inntektene?

- Hvordan skal vi ellers ta igjen det tapte, hvis vi på grunn av dette begynner å tape til konkurrentene? Vi må ha riktig prisposisjon. Ellers er det jo spesielt for oss at fornøyde Tele2-kunder kan velge oss også på bredbånd og fasttelefoni, sier Henrik Müller-Hansen.

Han tror det kan gå mot større bruk av en eller annen form for flat takst.

- Minner om en prisutvikling i andre deler av verden, der man betaler en flat takst for utvalgte destinasjoner,

- Deler av det nordiske mobilmarkedet orienterer seg mot det som er vanlig i USA, i form av abonnementer der familiemedlemmmer ikke betaler minuttpris.

Netcom tror et eventuelt tap av inntekter vil oppveies av lojalitet og en tilstrømning av nye kunder.

- Vi forventer ikke å tape penger på dette, men tvert imot å vinne nye kunder. Foreløpig ser det bra ut, for kundetelefonen vår har ikke stått stille i dag, sier Nilsen.