Ringesignal slår singelen

Ringesignaler til mobiltelefonen tar over tomrommet i markedet som cd-singlene etterlater seg.

Innholdsleverandøren Aspiro har i løpet av 2005 solgt mer enn sju ganger så mange ringesignaler til mobilen som hele den norske platebransjen har solgt av singelplater.

Dette skriver Aspiro i en pressemelding.

Exempelvis spilles Madonnas siste hit ”Hung up” på 38 000 mobiltelefoner, men er bare å høre fra 8 000 singelplater.

3,7 millioner

I løpet av 2005 solgte Aspiro ca 3,7 millioner ringesignaler i Norge, mens antallet solgte singler i Norge beregnes å være på ca 500 000 inneværende år, basert på IFPI (International Federation of the Phonographic Industry) statistikk.

- En av drivkreftene i utviklingen er at det har blitt stadig enklere for alle å kjøpe musikk direkte gjennom mobilen fra eksempelvis wap.inpoc.no. Salget drives også av mobilforhandlernes tilbud og salgsfremstøt, sier Rune Wisted-Thu hos Aspiro.