SIO: Chatbot-en Robert hjelper SiO-sudentene ved å svare på spørsmål om studier og studentboliger (Pressefoto: SiO)

SIO: Chatbot-en Robert hjelper SiO-studentene ved å svare på spørsmål om studentsamskipnadens tjenester (Pressefoto: SiO)

Robot hjelper Oslo-studentene 

Roboten Robert svarer gjerne på spørsmål om studentboliger og trening på campus, men spør du om kjærlighetslivet hans blir han brått mer hemmelighetsfull.

SiOs første robot, Robert, er nyeste tilskudd til kundeservicesenteret, som betjener 67.000 Oslo-studenter. Robert er en chatbot med kunstig intelligens som forbedrer svarene over tid. 

-- Svarene i chatboten Robert er basert på de hundre vanligste spørsmålene studentene stiller til SiO Kundeservice. Det betyr at Robert raskt kan svare på spørsmål om SiO sine tjenester hele døgnet, 365 dager i året, sier Vegard Østlie, direktør Digitalisering og Innovasjon i Studentsamskipnaden i Oslo og Akershus (SiO), i en pressemelding.

Ifølge meldingen skal roboten være et supplement til den direkte kundekontakten, spesielt utenom åpningstid. Robert svarer på sekundet og lærer noe nytt hver dag og blir bedre gjennom bruk.

-- For SiO som organisasjon er det viktig å finne gode innovasjoner og digitale løsninger for den generasjonen som studerer nå. Vi vil skape en bedre hverdag for studentene, sier Østlie. 

Samarbeid

Chatboten har blitt til gjennom et nært samarbeid mellom SiO og språkteknologiselskapet Convertelligence, som blant annet drives av gründeren Arash Saidi. Selskapet jobber med å få roboter som Robert til å forstå tekst gjennom språkteknologi. 

-- Det har vært utrolig spennende å få brukt vår kompetanse innen språkteknologi og maskinlæring på et prosjekt som går utenfor det vi har jobbet med tidligere. Å nå ut til en kundegruppe som studentene, gjør SiO til en spesielt interessant samarbeidspartner, sier Arash Saidi i Convertelligence. 

-- Det er alltid lærerikt å jobbe med innovasjoner som kommer fra universitets- og forskningsmiljøer. For oss i SiO er det viktig å gå fra idé til ferdig produkt relativt raskt for tidlig å kunne ta ut effekter ved å benytte ny teknologi. Det har vi klart i dette prosjektet, sammen med Convertelligence, sier Vegard Østlie. 

Chatboten Robert svarer på spørsmål om SiOs tjenester, men om studentene spør ham om musikksmak får de vite at favorittlåten er «The Robots» med Kraftwerk. Spør du om han har en kjæreste, blir han derimot hemmelighetsfull. Studentene spør så langt mest om studentboliger, trening hos SiO Athletica, helsetjenester og spisetilbudet på campus, opplyses det om i meldingen. 

Les om: