Roboter skal levere varene

Roboter skal levere varene

Nye Ahus fjerner sentrallageret og automatiserer varetransporten ut til avdelingene.

Det nye sykehuset er planlagt uten eget sentrallager, og et viktig element i logistikk og vareforsyningen er derfor at det blir etablert et eksternt forsyningssenter hvor varer fra ulike leverandører kommer inn og blir pakket på vogner og adressert direkte til den posten som skal ha varene.

De automatiske transportenhetene heter AGV (automatic guided vehicles), de finner veien selv, tar heisen alene og stopper og ber deg høflig om å flytte deg om du står i veien.

Agv-en er et lavt kjøretøy på tre hjul som i funksjon kan minne om en avansert selvgående jekketralle. Lasten kan være alt fra kontorrekvisita til sprøyter eller mat som skal fraktes pakkes i trillevogner, som er innredet med hyller og skap tilpasset ulike bruksbehov.

Når vognene skal hentes, manøvrerer agv-en seg inn under vognene, jekker seg opp til vognen, henger den på og kjører dit den skal. På leveringsstedet jekker agv-en seg ned og setter fra seg vognen.

Sparer 15 årsverk

Agv-ene har leveringsadresser i nærheten av heissjakter ved inngangen til for eksempel sengefløyene. Ansatte henter, triller vognen den siste etappen og plassere den på sitt endelige bestemmelsessted. I noen tilfeller vil vognen bli stående på bestemmelsesstedet og fungere som skap til den er tømt.

Andre vogner tømmes umiddelbart i andre skap. Tomme vogner frakter tøy, emballasje og avfall i retur.

Ahus får 20 agv-er som skal frakte vogner med forsyninger døgnet rundt. Lasersensorer sørger for avstandsmåling til hindringer, mens det trådløse nettverket benyttes for å navigere lasten dit den skal. De førerløse robotene har vist seg effektive i sykehus i USA og i Europa. Innsparingspotensialet er estimert til 13–15 årsverk ved nye Ahus.

Denne artikkelen har stått i Computerworlds bilag It-helse.

LES OGSÅ: EPJ snubler i egne ambisjoner