Roxio selger programvare-divisjonen

Roxio selger programvare-divisjonen

Selskapet, som er mest kjent for programvare for brenning av cd-er og dvd-er, vil heller satse på Napster og musikk-salg over internett.
Toast Titanium og mikse-programvare Jam, begge for Mac, og Ease Media Creator for Windows, er Roxios mest kjente programmer. Nå planlegger Roxio å selge hele programvaredivisjonen til Sonic Solutions for 80 millioner dollar (omtrent 560 millioner kroner).

Den tidligere så populære og omdiskuterte fildelingstjenester Napster har vært en divisjon i Roxio en stund. Det er til denne delen av virksomheten styreformann og toppsjef Chris Gorog vil kanalisere all innsats og alle pengene fra salget av programvaredivisjonen.

Etter lanseringen av Apples Itunes Music Store har Roxio/Naptster hatt en meget tøff jobb med å øke omsetningen.

Roxio omsatte for over 200 millioner kroner (29,9 millioner dollar) i kvartalet som ble avsluttet 30. juni. Det er en pen vekst siden samme kvartal i fjor, hvor omsetning endte på 24,2 millioner dollar.

Ifølge IDGs nyhetstjeneste har aksjemarkedet tro på Roxios musikk-satsning. Aksjen steg med 7,49 prosent etter at salget av programvaredivisjonen ble kunngjort.