Russisk disko og kondomer

Russisk disko og kondomer

Cebit: Høy imagefaktor må til for å vinne fram i sikkerhetsmarkedet. Russiske Kaspersky Labs vekker oppmerksomhet med utradisjonelle metoder.

Kaspersky Labs er i ferd med å blir av de europeiske hovedaktørene i sikkerhetsmarkedet.

Det opprinnelig russiske selskapet har bare 30 prosent av virksomheten sin i Russland. Tyskland kommer på annenplass, med 15 prosent, følgt av Frankrike, USA og Storbritannia.

I Norge har ikke selskapet kontor enda, men selskapet er kjent for å være tidlig ute med rapporter om nye virusutbrudd.

- Vi hadde 80 prosent vekst i 2005. For Tyskland var veksten hele 180 prosent. Vi har planer å komme oss mer inn i Skandinavia, men satser også på Japan, Korea og Kina, sier Andreas Lamm i Kaspersky Labs til Computerworld.no.

Trangt om plassen

For selskapet er det en hard nøtt å knekke å få plass mellom de etablerte sikkerhetsselskapene. Teknologien er ikke lenger den viktigste faktoren for antivirusselskapene, for målt i responstid og tjenester er forskjellene små. Og pakkene som tilbys privatkunder og bedriftskunder er ganske like.

- Det sitter folk der ute som er ute etter pengene dine. Vi ser at masseangrepene avtar, og at vi får målrettede angrep, som phishing. Hackere kan skrive spesielle programmer for en bank, og leverer dem på en spesiell cd til en ansatt. Uten at noen vet det kan informasjon komme på avveie, sier Eugene Kaspersky til Computerworld.no.

Den russiske topplederen av selskapet er svært energisk og opptatt av at vernet av kundene blir så bra som mulig.

- Mange amerikanske selskaper er opptatt av å få kunder. Vi er mest opptatt av produktet vårt. Det er en lenger vei å gå, men jeg tror vi kommer til å tjene på det i lengden, sier Lamm.

På Cebit står mange store sikkerhetsselskaper skulder mot skulder, og det er for kundene ikke lett å se forskjellene.

Men når russerne på Cebit trår til med russisk disko og gratis drinker, og når selskapets pressekit har en innpakt kondom i en eske med "Anti-Virus", er det klart at Kaspersky har skjønt at det skal mer til å kapre kunder fra sine konkurrenter.

I Norge distribueres Kasperskys produkter gjennom Expect More. Et norgeskontor er fremdeles ikke aktuelt, ifølge Terje Rønning i Expect More. Se www.kaspersky.no.

Showtime: Se bildene fra Cebit.

Les alt om Cebit.