Safari og Firefox tar innpå Explorer

Nettlesermarkedet blir stadig tøffere, viser tall fra NetApplications. Norske Opera står på stedet hvil målt i markedsandeler.

Fremdeles er Explorer i stor grad fremdeles den mest dominerende nettleseren med en andel på 85,05 prosent av totalmarkedet. Men i 2005 mistet Microsoft markedsandeler. I 2004 hadde Explorer en andel på 90,3 prosent, ifølge IDGs nyhetstjeneste.

Firefox endte 2005 med en oppgang på nesten 10 prosent og en total markedsandel på 4,64 prosent av nettlesermarkedet. Open Source nettleseren åpnet 2005 i et forrykende tempo, ifølge NetApplications, men mistet noe av farten i sommermånedene. En sterk avslutning på året skyldes slippet av Firefox 1.5.

Netscape taper også

Safari er den eneste nettleseren som tok markedsandeler hver måned, og hoppet forbi Netscape og inntok tredjeplassen med en markedsandel på 3,07 prosent. I 2004 hadde safari en andel på 1,56 prosent.

Netscape falt til fjerdeplass med 1,24 prosent av markedet, mens norske Opera avsluttet året med en markedsandel på 0,55 prosent - den samme andelen som året før.

Venter mer Opera

NetApplications forventer å se en økning for Opera etter hvert som surfing med håndholdte datamaskiner brer seg. Det er i dette markedet Opera skiller seg ut, og fortsetter å vokse.

NetApplications' data er samlet fra små og mellomstore bedriftshjemmesider. Antall eksempelnettsteder er nå 40.000 og vokser stadig, ifølge selskapet.