Samsung angriper skrivermarkedet

Samsungs skrivere skal lanseres under eget merke i Norden, i første omgang kommer tre mindre laserskrivere på markedet.
Samsung vil gå til priskrig for å kapre tredjeplassen i markedet. Samsung er en av verdens største bedrifter innen elektronikk med sine 64.000 ansatte. I Norge har selskapet kun en mann som har ansvaret for Samsung sine skjermprodukter.

Men nå skal Samsung inn på skrivermarkedet under eget merke. Selskapet har lang erfaring med skriverproduksjon, og har vært OEM-leverandør til blant annet Lexmark og Xerox.

-- Nå skal vi først og fremt etablere oss i Norden som en skriverleverandør. Folk kjenner stort sett til Samsung, men har ingen aning om at vi også er en skriverleverandør, sier produksjef John Lindén.

Han sier at Samsung skal posisjonere seg slik at de blir en av de tre største leverandørene på laserskrivermarkedet.

-- Vi går ikke etter HP, men Lexmark, OKI og Brother skal se opp.

Skal bruke pris

Målet det første året er å selge 6.000 laserskrivere i Norge. Samsung lanserer tre modeller i det rimelige prissjiktet i første omgang.

-- For å bli nummer tre må dere vel bruke pris som våpen?

-- Javisst. Sort/hvitt-markedet er bulkvare. Det er ingen som slår oss på det feltet. Vi gjør alt selv. Vi etablerer et lavt prisnivå og utfordrer blant annet blekkskriversegmentet, sier Lindén.

Prisen vil ligge rundt 2.000 kroner for en personlig laserskriver - et marked som Samsung mener har et stort potensial. Selskapet skal også få en bredere produktportefølje i løpet av neste år. Ifølge Lindén vil både multifunksjonsprodukter og fargelaserskrivere fra Samsung komme på det norske markedet.