Samsung i siget

Samsung i siget

Samsungs mobiltelefoner tar markedsandeler i Norge.
Samsung i Norge har vind i seilene og rapporterer om kraftig salgsøkning. Frem til utgangen av mai hadde mobiltelefonprodusenten økt salget med 150 prosent på ett år. Markedsandelen vår økte i samme periode fra to til fem prosent. Og i følge norgessjef Arne Annaniasen skal de vokse mer.

Også globalt har Samsung fremgang. Ifølge analyseselskapet Gartner har de en markedsandel på 12,1 prosent i andre kvartal 2004, og det er økning på over 50 prosent sammenlignet med samme periode året før.

Ifølge en pressemelding fra selskapet Samsung intensivert sine satsinger i Norden ved blant å annet satse på å fordype engasjementet blant forhandlere og operatører og å aktivisere forbrukerne.

--Men den største forklaringen på fremgangen for Samsungs mobiltelefoner er satsingen på et bredt utvalg av sammenleggbare mobiler med en populær design. Vi har vekst i hvert enkelt nordisk land, sier Arne Annaniasen.

--For et år siden sa vi at vi etablerte oss for å bli. Nå tør vi si at Samsung er her for å vokse. I september har vi lansert vår helt nye design med fremskyvbart tastatur med modellen E800. Designen har fått en svært god mottakelse. I dag er Samsungs bildeskjermer markedsledende i hvert nordisk land, og markedet for salg av flatskjerm-tv, både LCD og plasma, vokser kraftig i 2004, sier han videre i pressemeldingen.

Samsung har i løpet av de tre siste årene vært det varemerket som har vokst raskest i verden, med i gjennomsnitt 25 prosent per år, i henhold til Interbrand/Businessweeks årlige undersøkelser. Den preliminære fortjenesten for Samsung Electronics for første halvår 2004, cirka 36 milliarder, overstiger hele fjorårets fortjeneste, på 33 milliarder, heter det videre i meldingen.