SAS-flyene blir trådløse

SAS-flyene blir trådløse

To av i alt elleve Airbus A330/340-fly har nå fått installert SAS Net Access. Fra mars blir alle SAS' interkontinentale flyvninger trådløse. Computerworld er med på den første trådløs-turen over Atlanteren.
KASTRUP: Seattle er destinasjonen som prioriteres når SAS nå gradvis legger inn trådløse nett i sine langdistansefly. Microsoft er en god kunde, og SAS regner med at folk i it-bransjen kommer til å være blant de første som vil benytte internett-tilgangen i flyene.

Men siden kun to fly er ferdig installert, og flyene veksler på å fly til de enkelte destinasjoner, skal du ha flaks for å havne på et "trådløst fly". Først i februar vil alle de sju Airbus A340-flyene kunne tilby den nye tjenesten. Disse flyene går på de lengste rutene til Seattle og Asia.

I mars følger de fire A330-flyene etter. Da vil SAS være det første flyselskapet i verden som kan tilby internett-tilgang på alle sine interkontinentale flyvninger.

ISDN+

Alle passasjerer får tilgang på det trådløse nettet. Men hvis du ikke sitter på Business eller Economy Flex skal du ha gode pc-batterier for å klare en ti-timers flytur. Bare de to fremste klassene har strøm til de reisende.

For å kunne bruke tjenesten må du ha et trådløs-kort som støtter en av standardene IEEE 802.11a, b eller g. Kapasiteten på satellitt-forbindelsen til flyet er fem megabit per sekund til flyet, og en megabit "opplink", altså fra flyet.

Ifølge SAS vil de reisende kunne regne med en overføringshastighet som ligger "mellom isdn og adsl". Hastigheten vil naturlig nok avhenge av hvor mange samtidige brukere som er på nettet.

SAS har lagt ned mye arbeid for at trådløs-forbindelsen skal fungere langt mot nord der satellitt-dekningen er dårlig. Likevel opplyser selskaper at forbindelsen kan begynne å skrante nord for 75. breddegrad.

Trådløs-tjenester koster 29,95 dollar for en hel flytur. Alternativt går det an å betale 9,95 dollar for en halvtime, og 25 cent for hvert minutt deretter.

Computerworld er med på den første kommersielle flyturen med SAS sin nye trådløs-tjeneste og kommer tilbake med praktiske erfaringer fra turen mellom København og Seattle.