SAS forlenger outsourcingsavtale

SAS forlenger milliardavtalen om outsourcing med CSC med to år. Avtalen løper nå frem til 2011.

SAS har forlenget outsourcingavtalen med it-leverandøren CSC med to nye år hvilket betyr at kontrakten nå løper til 2011. Kontraktforlengelsen kommer ett år før planlagt og det medfører samtidig at CSC på nordisk plan skal ansette 30-40 nye medarbeidere, skriver CSC i en pressemelding.

Den opprinnelige avtalen mellom SAS Group og CSC trådte i kraft i 2004, og løper i fem år med en to års opsjon og ytterligere to ett års opsjoner. Avtalen har en verdi på nærmere 10 milliarder kroner hvis SAS Group benytter alle opsjoner. Flyselskapet har allerede nå valgt å utøve den første opsjonen på to år.

- Disse opsjoner er bakt inn i avtalen, så det blir vanskelig å komme med konkrete tall om hvor mye penger denne forlengelsen vil gi oss. SAS forplikter seg til en minimum, så det kan godt blir mer i prosjektet frem til 2011, sier Per Kristian Nauste, administerende direktør i CSC Solutions Norge, til Computerworld.no.

Check-in og flyvedlikehold

I henhold til kontrakten skal CSC levere it-rådgivning, systemintegrasjon, applikasjonsutvikling og –vedlikehold samt it-infrastrukturytelser til oppfyllelse av SAS sine forretningskritiske behov, herunder booking- og billettreservasjonssystemer, billettløs reiseteknologi, systemer til selvbetjent check-in, flyvedlikehold og lastekontroll.

CSCs virksomhet i Norge ble styrket som en følge av den opprinnelige avtalen, ved at nesten 150 medarbeidere fra flyselskapets eget it-selskap ble en del av CSC i Norge i fjor. Forlengelsen av SAS-avtalen, samt økt oppdragsmengde fra øvrige kunder, gjør nå at CSC ansetter stort både i Norge samt over hele Norden.

- Klart vi vil gjøre alt vi kan for å beholde denne avtalen lengst mulig. Det er vår ambisjon å ha SAS som kunde også etter 2011, sier Nauste.