Schibsted-sjef lei papirmedier

Den nye søkemotoren Sesam er del av Schibsteds internasjonale storsatsingen på nett og mobil.

- Rent personlig må jeg si at det er mer spennende å investere i den nye medieverdenen enn i den gamle med papiraviser, sier Schibsted-sjefen Kjell Aamot i et intervju med VG.

Schibstedt kastet seg i kampen om søk på nettet da selskapet tirsdag lanserte den nye tjenste Sesam. Schibsted har fått hjelp av Fast til å utvikle den nye søkemotoren. Målet er å ta store biter av søkemarkedet på søk etter norske sider. Selskapet skal bruke 60 millioner i rene penger på markedsføring.

- Det har utvilsomt vært det største prosjektet i år. Vi vil først etablere Sesam skikkelig i Norge, men har også sikret oss rettighetene til navnet i Sverige. Det er naturlig at vi lanserer Sesam også der, om det går bra i Norge, sier Aamot.

Også i utlandet

Selskapet har også gjort store investeringer i Sverige, Spania og Frankrike i år.

- Det som vil prioriteres i Frankrike og Spania, er onlineprosjekter som Finn.no. Onlineprosjektene i Spania og Frankrike har større prioritet enn å gå inn med satsing i nye land. Målet er at «20 Minutter» i Spania og Frankrike skal bli egne mediehus, med papir, nett og mobil, sier Aamot til VG.

- Vi ser jo at i f.eks. Spania er pc mindre utbredt enn i Norge. Men like mange har mobil. Da er det naturlig at vi også satser hardt på mobilmarkedet og innholdstjenester der.

Les hele intervjuet med Kjell Aamot på VG Nett.