Selger 50 000 minibærbare i Norge

Selger 50 000 minibærbare i Norge

En enorm etterspørsel etter Aspire One gjør at Acer regner med å ta fra Dell plassen som den nest største pc-leverandøren i Norge.

BUDAPEST, UNGARN: Acer har hatt stor suksess med salget av den nye mini-bærbare pc-en Acer Aspire One i Norge.

- Vi har bestilt inn 50 000 Aspire One siden august. Halvparten av disse er allerede levert. Og vi regner med å ha solgt minimum 50 000 One-maskiner til sluttbruker i løpet av året, sier Egil Kvamme til PC World Norge.

Det kommer til å gi et kraftlig løft i markedsandelene. Til sammenligning solgte Acer 160 000 bærbare i Norge totalt i fjor.

- Vi tror at salget av Aspire One kan gjøre at vi allerede i dette kvartalet går forbi Dell og blir Norges nest største pc-leverandør totalt sett, sier Kvamme.

Kvamme vedgår at salget av Aspire One i en viss grad vil gå utover salget av andre modeller fra Acer, men han tror mye av dette oppveies av at merkevaren styrkes og at folk kommer tilbake for å handle enda flere pc-er fra Acer etter at de har kjøpt en One.

- Mange studenter vil nok ønske seg en pc med mer funksjonalitet etter at de har kjøpt One. Ikke minst med et større tastatur, påpeker han.

Aspire One finnes i to modeller, en med en spesialtilpasset Linux-versjon og en med Windows XP. Les vår test av sistnevnte modell. Kvamme forteller at Acer har solgt over 15 000 Aspire One med Linux i Norge hittil. I det siste har imidlertid salget av Windows-versjonen økt kraftig.

SE BILDESERIE: Aer Aspire One

Rosa slår an

Acer posisjonerer seg for en fremtid der det blir lite som differensierer de ulike produsentene på teknologi. Merkevare, design og form vil bli langt viktigere i tiden fremover.

Dette merker Kvamme godt når det gjelder etterspørselen etter One. En ny rosa modell er på vei inn, og tusenvis av bestillinger har kommet inn før Acer Norge har kunnet vise frem et eneste produkt.

- Folk kommer til å kjøpe pc mer og mer slik som folk kjøper klokker og andre konsumentprodukter, sa toppsjef her på Acers globale pressekonferanse i Budapest.

Packard Bell for de trendy

En konsekvens av dette er at Acer har kunngjort en såkalt multibrand-strategi der de beholder merkevarene til de andre pc-leverandørene de har kjøpt opp. Gateway, Packard Bell og eMachines blir dermed beholdt som egne merker, men skal nå posisjoneres tydeligere mot ulike målgrupper.

Gateway og Packard Bell posisjoneres mot de som ikke er opptatt av tekniske spesifikasjoner, men Gateway skal fortsatt kun leveres på det amerikanske markedet. eMachines er for de som er mest opptatt av pris, og brukes i Norge på pc-er som koster under 5000 kroner. Acer skal være først med de nye teknologiene og skal appellere til dem som også er opptatt av hva som befinner seg på innsiden.

- Du kan sammenligne vår multibrandstrategi med det som bilprodusentene gjør. Volkswagen appellerer til visse typer mennesker, mens Volkswagen-konsernets Audi- og –Skoda-merker appellerer til andre, sier Lanci.

A: Bildetekst: Acer One kommer nå i sort, brun og rosa i tillegg til dagens hvite og blå modeller.