Selger en milliard mobiltelefoner i 2007

Selger en milliard mobiltelefoner i 2007

Høsten 2005 ble det solgt en kvart milliard mobiltelefoner. Hver tredje var en Nokia.

Ifølge tall fra britiske Strategy Analytics ble det de siste tre månedene i 2005 solgt 244,9 millioner mobiltelefoner. Det er ny salgsrekord. For 2005 totalt sett landet mobilsalget på 810,5 millioner, som er en vekst på 19,1 prosent i forhold til 2004.

Strategy Analytics estimerer at salget vil stige med ytterligere 14,8 prosent i 2006 og nå milliarden i 2007.

Nokia styrket sin posisjon som markedsleder. Ifølge analyseselskapet hadde finnene 32,7 prosent av det globale markedet i 2005, mot 30,5 prosent i 2004.

En annen markedsvinner var Motorola, som økte fra 15,4 til 18 prosent. Samsung lå på stedet hvil med en andel begge år på 12,7 prosent. En av tre Motorola-modeller som gikk over disk var i Razr V3-serien.

Snau økning fra Sony Ericsson

Tross stor suksess i enkelte markeder, som Norge, økte Sony Ericsson andelen med snaue 0,1 prosent til 6,3 prosent. De havner med det bak koreanske LG (6,8 prosent). Men begge selskapene solgte over 50 millioner håndsett i året som gikk.

Det betyr at andre merker sto for 23,5 prosent av markedet, som er en nedgang fra 28,6 prosent i 2004. "Nye" markeder som India og Afrika står for mye av den nye veksten.

"Stor etterspørselsvekst i regioner sør for ekvator er drivkraften i det globale mobilsalget, og disse regionene står for halvparten av det globale mobilsalget i 2005" skriver Strategy Analytics i rapporten som er sitert i The Register.