Senk sikkerheten, vinn markedet!

Senk sikkerheten, vinn markedet!

DND: Tjenester med lav sikkerhet opplever eksplosiv vekst. Hva gjør aktørene riktig?

Av Bjørn Sloth, markedssjef i Systek og styremedlem i Faggruppen Mobil Strategi

For noen år siden fjernet DNB, den gang DnBNOR, kode og kontonummer fra SMS-banktjenester. Og bruken steg raskt til 5 millioner SMS per måned! Dette var helt hinsides bruksfrekvens i forhold til tidligere. Mange var skeptiske til sikkerheten. Men det de i praksis gjorde var å fjerne sensitiv informasjon som kontonummer og sikkerhetskode fra en usikker SMS-kanal. De gikk videre og gjorde det samme for e-faktura. Her skal sikkerheten legges i selve avtaleinngåelsen, ikke i godkjenning av hver faktura. Godkjennelsen gir bare brukeren litt mer kontroll enn en autogiro, hvor det hele skjer automatisk.

I 2012 har Terra-Alliansen gjort tilsvarende sjumilssteg for apps. Og bruken har igjen gått til himmels. I snitt bruker hver app-bruker i Terra-alliansen sin app en gang per dag! Det er minst 10 ganger mer enn vi bruker nettbanken og også langt høyere bruk enn SMS.

Hva har så Terra gjort? I prinsippet har de brakt SMSens enkle bruk inn i en app. Og en app gir jo som kjent langt bedre brukervennlighet og flere muligheter enn SMS, som strengt tatt ikke er egnet for annet enn veldig enkle kommandoer. Nå kan vi med appen enkelt sjekke saldo og overføre penger mens vi står i betalingskøen, uten å måtte taste inn ditt fødselsnummer, mobilnummer og kanskje i tillegg dra fram en ekstern passordkalkulator og taste inn et engangspassord.

Igjen er noen kritiske til sikkerheten. Men det aktørene har gjort er å innføre akkurat samme sikkerhetsnivå som på SMS. Sensitiv informasjon overføres ikke til mobiltelefonen, og informasjon kan kun overføres til en mobiltelefon som er registrert i nettbanken. Sikkerheten økes ikke før det er nødvendig, for eksempel når brukeren skal signere betalinger til eksterne mottakere.

Så takk skal dere ha Terra, for at dere har gjort hverdagen enda litt enklere. For min del har jeg nå blitt kunde i en lokalbank fra min barndoms dal. Her kan jeg se et fantastisk bilde av Hallingskarvet hver gang jeg starter appen. Og så er jeg både i godt humør og har overført penger til min brukskonto, før jeg kommer fram til kassen. Beløpet jeg skal betale blir kanskje ikke mindre, men jeg betaler den med litt større trygghet og litt mer glede.