Sensur-vakta

Sensur-vakta

Jeg har skjelt ut pressevaktsystemet til Aetat før. Nå prøver jeg meg igjen, kanskje det hjelper nå?
I Ted Hanisch sine dager, da Hanne Grotjord, kona til statsminister Jagland, var informasjonssjef i Aetat, opprettet organisasjonen et sinnrikt system for pressehenvendelser. Alt skal kanaliseres gjennom en såkalt pressevakt.

Og bare så jeg har sagt det med en gang, det er ikke noe galt med de som jobber i pressevakta, snarere tvert imot, de gjør garantert så godt de kan. Men det er noe skikkelig galt med måten å tenke informasjon- og kommunikasjonsløsning på, i våre dager. Hør bare:

For et par uker siden ble Aetats nettsider lagt om. Nettjenestene var nede i mange døgn. Aetat er en av Norges største "arbeidsgivere" med over 100.000 brukere som potensielt blant annet leverer meldekortet sitt over nettet.

Vi lurte på hva som er årsaken til at tjenesten falt ut så lenge, og tar kontakt med Aetat, og pressevakten. Jeg forklarer hva vi lurer på og presiserer at vi må få snakket med en ansvarlig person raskt slik at vi kan avgjøre om dette er en interessant sak for oss eller ikke. Langt utpå ettermiddagen får jeg beskjed om å sende mine spørsmål på epost så skal de besvares så raskt som mulig. Igjen sier jeg at jeg godt kan sende spørsmål på epost, men i første omgang må jeg snakke med noen for å høre hva som har skjedd.

Fire timer etter at epost med spørsmål er sendt Aetat får jeg beskjed om at eposten er blank, og om jeg kan sende den på nytt. I mellomtiden har jeg selv tatt kontakt med Aetat for prøve å vriste ut av Pressevakten hva ansvarlig person heter og hvor jeg kan få tak i ham. Jeg lykkes til slutt med dette, men han tar dessverre ikke verken den ene eller den andre av sine telefoner. Og for å gjøre en lang historie litt kortere; jeg oppnådde kontakt til slutt, via svar på epost, og oppfølgende samtale.

Etter vårt oppslag i Computerworld om it-røret i Aetat, har vi fått en rekke leserreaksjoner som antyder at it-rotet der i huset er langt mer omfattende enn hva man vil innrømme offisielt.

Men uansett om man kvier seg for å snakke med en masete journalist: ansvaret for å yte god service overfor tjenestebrukerne kan man ikke løpe unna. Når det offentlige skal effektviseres og bli bedre på service, må det bygges opp enkle og gode tjenester som gjør at ulike brukere kan få svar på sine spørsmål når de trenger det, ikke times- eller dagesvis etterpå.

Aetats pressevakt er et eksempel på en overbyråkratisk tjeneste som bommer på alle mulige punkter. Og igjen det er ikke fordi dere som jobber der ikke gjør en god jobb. Det er fordi Aetat ledelse har valgt hel feil organisering av sitt informasjons- og pressearbeid.

Kjære arbeidsdirektør, Inger-Johanne Stokke, få pressevakta bort.