Setter Barcelona på hodet

Setter Barcelona på hodet

BARCELONA, 3GSM: Motorola og Samsung sørger for at mobilbransjen viser seg godt igjen i den katalandske hovedstaden.

Mange fryktet at flyttingen av 3GSM fra Cannes til Barcelona ville ødelegge konferansen. Det har ikke holdt stikk. Årets konferanse er med sine 50.000 deltakere, hvorav nesten 2.000 journalister, den største 3GSM-konferansen noensinne. Og de store mobilselskapene klarer å sette farge på den fra før fargerike byen.

Det er særlig Motorola og Samsung som viser godt igjen. Motorola er på offensiven og har kjøpt opp det som er av utendørs reklame. Etter suksessen med den tynne foldetelefonen RASR har den amerikanske mobilgiganten planer om å ta ytterligere inn på Nokia.

Samsung satser på dyrere telefoner og må bite i seg en liten nedgang i markedsandel talt i antall solgte mobiltelefoner. Men rundt 3GSM-konferansen og på Barcelonas mange busser viser det koreanske konglomoratet at det ikke skal stå på markedsføringsmidler.

Nærmest usynlige

Mer uventet er det at Benq-Siemens og Sony Ericsson nærmest er usynlige i det store bildet. Benq taper markedsandel og burde har stor interesse av å markedsføre seg. Men det nye selskapet ser ikke ut til å ha funnet tonen ennå.

Heller ikke Sony Ericsson, som tidligere har gjort seg bemerket med sine walkman-telefoner, ruver i landskapet. Det japansk-svenske selskapet er selvsagt til stede på 3GSM, men later til å være i villrede om hva budskapet til markedet er.

Nokia har som vanlig ikke mye nytt å komme med på 3GSM, men samler mye folk uansett. Slik er det å være størst.

Les også: Det löser sej