Siebel taper penger og kjøper selskaper

Crm-leverandøren Siebel er ikke over kneika. Lisensomsetningen faller og selskapet taper penger. Samtidig kjøper Siebel to selskaper for å fylle ut produktporteføljen.
Siebel omsatte for 321,4 millioner dollar i tredje kvartal. Lisensinntektene utgjorde 110 millioner dollar, noe som er et fall på 13 prosent i forhold til i fjor.

Reduksjonen i lisensinntekter er ikke bra for selskapet.

-- Kombinasjonen av fall i lisenssalget og det faktiske tapet forteller en historie om et selskap som har store problemer og trenger å endre hvordan de organiserer sin forretning, sier Joshua Greenbaum i analyseselskapet Enterprise Applications Consulting.

Nettotapet i tredje kvartal beløp seg til 59,3 millioner dollar, som var i tråd med forventningene. Tar man bort ekstraordinære kostnader til restrukturering og annet, havnet nettoresultatet på 16,1 millioner dollar.

Tatt på senga

Selv om tallene var forventet, ble observatørene tatt på senga av Siebels to oppkjøp. Selskapet kjøper UpShot og Motiva for henholdsvis 70 og under tre millioner dollar.

Det er ifølge IDG News Service uklart hvor lenge Siebel vil fortsette å videreføre produktlinjen til UpShot. Ifølge selskapet skal produktene støttes inntil de er sømløst integrert med Siebel CRM OnDemand.

Analytiker Mark Smith i Ventana Research mener oppkjøpet av UpShot gir Siebel større markedsandel og en bedre posisjon i smb-markedet.