Siemens må skjerpe seg

Siemens må skjerpe seg

KØBENHAVN: I vår solgte Siemens flere mobiltelefoner enn Nokia i Norge. Men i sommer tapte de for Sony Ericsson og det er ikke den nye Siemens Mobile-sjefen helt fornøyd med.
KØBENHAVN: Nokia har fremdeles førsteplassen på verdensbasis, med 46,4 millioner solgte mobiltelefoner. Analysetall fra Gartner viser at Nokias andel har falt fra 35,6 prosent til 29,7 prosent i løpet av det siste året.

Siemens ligger på fjerdeplass, med 6,9 prosent. Computerworld skrev 6. august at Siemens hadde tapt hele 745,3 millioner kroner på mobildivisjonen det siste kvartalet.

Mens Sony Ericsson, som har gjort det kjempebra i Norge i sommermånedene, har femteplass på verdensmarkedet med en markedsandel på 6,6 prosent.

Ikke fornøyd

Norge har alltid vært et viktig forsøkslaboratorium og foregangsland når det gjelder salg for Siemens Mobile. Derfor er den nye Siemens Mobile-sjefen Thorsten Heins ikke helt fornøyd med den negative salgsutviklingen i Norge i de siste månedene.

På spørsmål om hva de skal gjøre for å bedre salget, sier han:

-- Jeg er kjent med at Sony Ericsson har gjort det bra i Norge. Dette skyldes at de har hatt gode telefoner og tilleggsprodukter, som jeg selv har prøvd. Men med den produktporteføljen vi nå har stablet på bena tror jeg vi skal klare å ta dem.

Endrer strategi

-- Vi må skjerpe oss når det gjelder salg over hele kloden, det er ikke annet å gjøre. Vi skal bli bedre, det lover jeg, sier Heins.

Men han vil ikke konkretisere hvordan de skal klare å ta markedsandeler fra erkekonkurrentene Nokia og Sony Ericsson.

-- Fra 1. oktober

vil Siemens for fullt aktivere sin nye mobilstrategi, sier Heins. I dag begynner det nye regnskapsår for konsernet med 480.000 ansatte. Siemens Mobile er en del av det nye Siemens Com, som har 60.000 ansatte i 180 land.

Du har kanskje ikke lagt merke til det, mens Siemens Mobile har allerede snikinnført sitt nye slagord. Tidligere het det "Be inspired" fra den kanten, men lite inspirert har vinglefantene nå kommet fram til at Siemens Mobile skal markedsføre seg med "Designed for life".

-- Vårt nye slagord gir en formening i hvilken retning vi skal gå for å kapre nye kunder. Folk er ikke så opptatt av selve mobilteknologien, de er mer hekta på design når de skal velge en telefon fremfor en annen. Det er ikke uten grunn at den nye SF65 har et mer feminint preg enn andre modeller vi tidligere har kommet med. Jeg tror det lønner seg å satse på smakfull design. Se hvordan Apple har lykkes med designkonsept til Imac og Ipod. Mobilbransjen har mye å lære av databransjen, sier Heins.

Fem mobiler gjenstår

Han smiler og sier at kvinner utgjør halvparten av jordas befolkning.

-- Så hvorfor skal vi ikke ta dem på alvor, og lage telefoner som de mener er stilige, spør Heins.

-- Og når kommer den mer feminine og segmenterte produktlinjen?

-- Den kommer, men mer vil jeg ikke røpe nå, avslutter Heins.

Den norske Siemens Mobil-direktøren Rune Tufte sier på telefon at de totalt vil lansere 11 mobiler i år. Av disse gjenstår fem modeller. Laneringen av tre mobilmodeller er skjøvet til neste år, opplyser Tufte.