Nordea skjerper krav til nettfiske-ofre

Blir du svindlet i nettbanken får du ikke lenger automatisk pengene tilbake fra Nordea. Banken skjerper nå kravene til kundene.

Publisert Sist oppdatert

Nettfiske, også kalt phising, har fått en enorm utbredelse og kriminelle soper inn penger på å lure godtroende nettsurfere. Inntill nylig har bankene erstattet kundenes tap nærmest automatisk, men det ligger an til at bankene er på vei til å innskjerpe praksisen. Nordea i Sverige og Danmark går foran.

Informasjonssjef Atte Palomäki i Nordea Finland uttaler til di.se at de vil kreve mer ansvar fra kundene i fremtiden, og vil ikke automatisk erstatte tapte penger.

Nordea i Finland vil anmelde alle nettfiskebedragerier til politiet. Om et offer får erstatning avgjøres av politietterforskningen og banken selv.

Forskningssjef Miko Hyppönen i det finske antivirusselskapet F-Secure sier til di.se at Nordea egentlig vil gå lenger enn dette.

- Nordea har uttalt offentlig at de så langt har tilbakebetalt pengene, men at de heretter ikke kommer til å gjøre det, sier han.

Kundene til Nordea i Sverige og Finland har vært mye utsatt for nettfiske. I Sverige har det skjedd rundt 20 ganger og for noen uker siden betalte banken tilbake 100.000 tapte kroner. Nordea Sverige har samme innstilling til problematikken som Finland.

Norge på linje

Nordea Norge har ifølge pressekontakt Kjell Flø ennå ikke hatt tilfeller av nettfiske og har derfor ingen presedenser å vise til. Men Flø sier at hvis noe slikt dukker opp vil de også vurdere en eventuell erstatning fra sak til sak.

- Det står i kortkontraktene at du under ingen omstendigheter må gi fra deg informasjon som gjør at dette kan misbrukes. Da sier vi også det at hvis noen skulle bli utsatt for dette må vi ta det sak for sak. Det er ingen automatikk i at de vil få pengene tilbake.

Ifølge pressekontakt Anders Bigseth i DnBNOR har de som utgangspunkt at nettfiskeofre ikke får tilbakebetalt penger de taper til svindlerne.

Et offer for et klassisk nettfiske har som regel latt seg lure til å oppsøke ett nettsted som utgir seg for å være en legitim nettbutikk. Bedragerne ber deg gjerne om å levere fra deg person- og kortopplysninger som de da vil misbruke til egen fordel.