- Sikker minibankbruk kan ikke garanteres

- Sikker minibankbruk kan ikke garanteres

- Vi gjør alt vi kan, men kan ikke garantere at ingenting går feil, sier Atle Lessum i Telenor.

I går opplevde Telenor store problemer med bredbåndssystemene sine. Som et av følgene virket ikke mange minibanker i Oslo. Feilen oppsto i 09.20-tiden, og det tok mange timer før problemene var løst.

- Vi trodde at vi hadde løst det litt etter klokka 11 etter vi hadde byttet et kort, men det viste seg at feilen også krevde en omstart på sentralen. Dette medførte at det tok en time lenger enn vi hadde håpet, sier informasjonssjef Atle Lessum til Computerworld.no

Ifølge Lessum kan det være så mange som 14-16.000 bredbåndskunder som ble rammet av systemfeilen.

- Opp i det hele var vi heldige med tidspunktet, jeg tror ikke veldig mange av våre bredbåndskunder har merket noe til det, sier Lessum.

I motsetning til det Telenor gikk ut med i går var ikke betalingsterminaler i butikker stengt av problemene.

- Nei, disse går på en annen teknologi og heldigvis har ikke butikkene opplevd trøbbel. Vi har ikke hatt mange klager, sier Lessum.

Kan Telenor garantere at slike alvorlige problemer med elektronisk betaling i Norge ikke oppstår igjen?

- Vi gjør alt vi kan, men vi kan ikke garanterer at slike ting ikke skjer. Vi har investert mye i disse systemene og ser hele tiden på hvordan vi kan forbedre dem med ny teknolgi og nye backup-løsninger. Vi prøver å rute trafikken andre veier når et eller annet går galt, sier Lessum.

Men til tross for innsatsen vil elektronisk betaling aldri være helt sikker.

- Teknologi er nå en gang sånn at det hender at ting ikke fungerer. Sånn vil det også være i fremtiden, det er for meg umulig å si dette skal aldri skal skje igjen. Men vi gjør alt vi kan for at infrastrukturen vi bygger opp er mest mulig feilfri, sier Lessum.

Les også: Fortsatt betalingsproblemer i Oslo