Aner ikke hva som skjer med våre data

Aner ikke hva som skjer med våre data

Vi vil ikke gi bort persondata når vi handler, men gjør det likevel. "Du selger deg billig!", mener Forbrukerrådet.

Vi vil ikke gi mer informasjon enn absolutt nødvendig når vi handler på nett.

Det viser en undersøkelse i regi av Forbrukerrådet, om norske forbrukeres forhold til netthandel og personlig informasjon.

Hele 56 prosent av de 1000 personene Forbrukerrådet spurte sier seg helt enige i at handelsstanden ikke skal kunne samle inn og lagre informasjon om kunden når man handler på nett.

Bare en av fem handler uten bekymringer på internett.

Billigsalg

"Vi selger oss billig" er navnet på en ny rapport om betalingsløsninger og personvern fra Forbrukerrådet, som mener personopplysninger er blitt internettets nye valuta.

Fagdirektør Jorge Jensen presenterte rapporten tirsdag, og mente flere ting må komme på plass for at forbrukere skal kunne ha en god personvernopplevelse på nettet.

- Forbrukere må ha eierskap over personopplysninger. Personvernet må tydeliggjøres i salgsbetingelsene. Bankene må satse på samlede løsninger, med personvernet på plass, var blant kravene fra Jensen.

Han mener det er tydelig at norske forbrukere ønsker å beskytte sitt personvern mot næringslivet.

- Vi tror vi står overfor en generasjon som er mer opptatt av personvern enn foreldrene sine, sier Jensen.

Nye portaler

Rapporten ble presentert på en pressekonferanse tirsdag. Direktør Randi Flesland brukte også anledningen til å skryte av sine nye forbrukerportaler.

Finansportalen.no, hvakostertannlegen.no og hormonsjekk.no er portalene Forbrukerrådet i dag drifter og utvikler, men de arbeider stadig med flere nettjenester.

For vi trenger åpenbart Forbrukerrådets hjelp her i livet. Undersøkelsen viser nemlig også at bare åtte prosent av oss vet hvordan de kan beskytte personlig informasjon når de handler på nettet.

Tilsvarende vet bare ti prosent hvilken info som blir samlet inn av butikkene de handler hos.