Antivirus kjøper kryptering

Antivirus kjøper kryptering

Antivirusselskapet Sophos kjøper krypteringsselskapet Utimaco for 1,8 milliarder kroner .

Gjennom Sophos’ kjøp av selskapet Utimaco får selskapet økt sitt konkurransefortrinn innen databeskyttelse, en konkurranse som er beinhard og som utkjempes blant annet mot gamle travere som Mcafee og Checkpoint.

Utimaco er sterk i Tyskland og Vest-Europa og selger hovedsakelig til storkunder. Det samme gjør Sophos.

Fusjonen setter press på krypteringsfokuset hos leverandører som Symantech og Trend Micro, ifølge Computerworlds internasjonale nyhetstjeneste.

Kjøpet er Sophos' hittil største og er godkjent av Utimacos aksjetakere.

Prisen endte på 217 millioner euro, tilsvarende 1,8 milliarder norske kroner.

Handelen innebærer at Utimaco tas av børs. Oppkjøpet er godkjent av tyske myndigheter.

Beholder varemerke

Sophos planlegger å beholde Utimacos varemerke Safeguard, men flere av Utimacos produkter vil bli en del av Sophos’ produktlinje.

På sikt skal Sophos ifølge administrerende direktør Steve Munford gå over til å ha ett eneste administrasjonsgrensesnitt for sikkerhet og én eneste arkitektur.

Sophos regner med 200 millioner kroner i årlige inntekter og får 1500 ansatte med på lasset som et resultat av oppkjøpet.

Mot børsnotering?

Handelen åpner også for en mulig børsnotering av Sophos, som lenge har gått med slike ambisjoner, men som har avventet grunnet et svakt marked.

Ifølge Munford kommer en notering ikke å skje innen de neste tolv månedene, men muligens neste år.