Bankene må betale for tastefeil

Bankene må betale for tastefeil

Et nytt lovforslag kan flytte ansvaret for tastefeil i nettbanken.

Justisminister Knut Storberget la fredag frem et nytt lovforslag om å flytte ansvar for tap i forhold til tastefeil i nettbank fra kundene og over til banken, skriver Dagens Næringsliv.

Storberget foreslår også å styrke forbrukervernet ved andres urettmessige bruk av nettbank.

Bekymret for svindel

Justisministeren sier at han og regjeringen er opptatte av at det er bankene som står ansvarlig for tapene i tilfellene sikkerhetssystemene ikke er gode nok.

Bankene vil helst at brukerne holder ansvaret, slik at de slipper å forholde seg til kundenes feil.

- Vi er bekymret for svindel, sier Leif Osland i Finansnæringens hovedorganisasjon til Dagens Næringsliv.

Uaktsomme

Han sier at det kan tenkes det blir mange tastefeil etter hvert, mellom folk som kjenner hverandre.

Den nye loven går ut på at bankene skal dekke tapet dersom kundene taster feil kontonummer. Loven innebærer også at kundens erstatningsansvar begrenses til 12.000 dersom kunden opptrer svært uaktsomt og andre dermed benytter seg av kundens nettbank.

Det står også i lovforslaget at erstatningsansvaret for folk som opptrer uaktsomt ved kortbruk i midlertidig høynes fra 8.000 til 12.000 kroner.

Les om: