Bankid nede i seks timer

Bankid nede i seks timer

2,5 millioner nordmenn fikk ikke brukt Bankid, uvisst av hvilken grunn.

Bankid-løsningen lå nede fra kl. 06.25 til kl. 12.10 onsdag, men er nå stablet på beina igjen.

Kommunikasjonssjef i Bankid, Mona Strøm Arnøy, mener nedetiden er svært alvorlig.

- Det er uholdbart, nesten seks timer er altfor lenge. Vi er ikke sikre på hva det skyldes, og jeg venter på en større oppdatering fra driftsleverandøren. Vi har en oppetid på 99,7 prosent over et helt år, så dette er helt ekstraordinært og det behandles som det, forsikrer hun.

Nets drifter

Det er Nets som drifter løsningen for Bankid, og pressekontakt Michael Juul Rugaard bekreftet i formiddag at selskapet arbeidet for fullt med å løse problemene. Klokken halv ett ringer han tilbake.

- Driften er nå normal igjen, og vi skal analysere situasjonen for å finne ut hva som skjedde. Vi vil være helt sikre på hendelsesforløpet før vi går ut med mer informasjon, men vi beklager så mye overfor Bankid og kundene, sier Ruugard.

Rammet 2,5 millioner kunder

BankID er en PKI-løsning som benyttes både til autentisering og signering. Løsningen tilbys og utstedes av bankene i Norge, og er utviklet av banknæringen gjennom BankID-Samarbeidet i regi av Finansnæringens Fellesorganisasjon (FNO). Ved utgangen av mai er det utstedt 2.561.916 aktive personsertifikater og til sammen brukes BankID mellom 800.000 og 900.000 ganger daglig, ifølge organisasjonen selv.

Det er nå 328 aktive brukersteder med Bankid, 109 av disse er nettbanker. Alle ble rammet av dagens sammenbrudd. Bankid Mobil skal ha fungert frem til rundt klokken 11, men kun 30.000 kunder har tilgang til denne løsningen.

Les om: