Best Western beroliger om dataangrep

Best Western beroliger om dataangrep

Hotellkjeden slår fast at kun ti kunder er rammet, ikke åtte millioner som tidligere ble meldt i andre medier.

Hotellkjeden Best Western ble 21. august rammet av en trojaner som snappet om kundeinformasjon, deriblant kredittkortinformasjon, fra kundesystemet.

Angrepet skjedde på Hotel am Schloss Kopenick i Berlin i Tyskland, og hendelsen resulterte i en mediestorm uten like som konstaterte at åtte millioner kunder var rammet. Dette tilbakevises nå på det sterkeste av norgesledelsen.

- Historien er overdrevet og feilaktig. Det er kun ti gjester som har vært berørt, sier administrerende direktør Hege Ramm i Best Western Hotels i Norge til Computerworld.

Skotter

Historien om de åtte millioner kundene ble først publisert av en skotsk avis, og flere norske medier tok saken videre. Ramm kan berolige med at det ikke er noen nordmenn som er berørt.

- De ti som ble rammet er fra Europa, men ingen har norsk nasjonalitet. Våre sikkerhetssystemer snappet dette opp, og vi følger nå også trafikken nøye for å påse at det ikke skjer flere hendelser, sier Ramm.

Best Western samarbeider nå med FBI og kredittkortselskap for å finne ut hvem som har gjennomført angrepet.

Les om: