De er Kinas mest piratkopierte

De er Kinas mest piratkopierte

Angry Birds-figurene kopieres mer enn noe annet. Men utviklerne protesterer ikke, de jubler.

Finske Rovio, selskapet bak Angry Birds-spillene, har et temmelig uvanlig syn på piratkopiering. Selskapets merkevare piratkopieres nemlig i stort monn. Men til forskjell fra andre spillutviklere og merkevareeiere, som gjerne svarer med søksmål, erstatningskrav og rettssak, omfavner Rovio piratkopieringen og bruker den til å utvikle Angry Birds videre.

På teknologikonferansen Disrupt Bejing i Kina på mandag ble Rovio-sjef Peter Vesterbacka intervjuet på scenen av John Biggs, redaktør for teknologibloggen TechCrunch, som arrangerer konferansen.

Vesterbacka slentret ut på scenen med en bunt ulovlig piratkopierte Angry Birds-ballonger i hånda som han nettopp hadde kjøpt på gaten, for å illustrere hvordan Rovio vil omfavne piratkopieringen og drar nytte av den, heller enn å bekjempe den med sine velkjente nebb og klør.

Kopierer piratkopier

Istedenfor for å gå til angrep på dem som produserer og selger Angry Birds-kopier, enten det nå er ballonger, plysj-leketøy eller fornøyelsesparker, bruker Rovio-sjefen isteden disse ulisensierte varene som en kilde til ideer for offisielle produkter og som inspirasjon til hvordan merkevaren kan bygges opp, forteller han.

- Vi satser på å komme opp i 100 millioner Angry Birds-nedlastinger i Kina i år, og vi håper på den samme etterspørselen etter fysiske produkter, sier Vesterbacka.

- Selvsagt ønsker vi å selge våre egne produkter av god kvalitet, men samtidig må vi bare glede oss over at merkevaren er så godt likt at den er den mest kopierte merkevaren i Kina.

- Bommer totalt

- Jeg tror Vesterbacka tenker feil, sier professor i markedsføring ved Handelshøyskolen BI, Tor W. Andreassen, til Computerworld.

- Enten har han skjønt noe som vi andre ikke skjønner, eller så er han verdens mest generøse forretningsleder, sier han.

- Vesterbacka lar andre kapitalisere på hans etablering og spredning av produktmerket, og dersom han ikke har sørget for å få noe igjen fra dem som kopierer produktet, har han bommet totalt, sier Andreassen.

Han viser til hvordan ulisensierte Apple-butikker i Kina raskt har møtt motstand fra Apple og blitt stengt, og sier den vanlige reaksjonen er at et selskap beskytter merkevaren sin for selv å tjene penger på den.

- Her tar Rovio hele jobben med å bygge opp merkevaren og kjennskapen til navnet, og så lar de andre tjene på den.

Hvis det er liten forskjell på original og kopi i et marked, vil det være negativt for begge parter. Hvis Vesterbackas strategi skal ha noe som helst positiv effekt for selskapet, må Rovio sørge for å få på plass egne produkter som er bedre enn kopiene, og det fort, mener Andreassen.

Ifølge Vesterbacka er Angry Birds ”den raskest voksende merkevaren noensinne”, og danker ut både Google, Facebook, Youtube og Skype når det gjelder farten på veksten.

- Vår egen skyld at Angry Birds piratkopieres

Butikker, diverse tjenester, leketøy, animasjonsfilmer, spillefilm og til og med kokebøker planlegges lansert under den offisielle merkevaren Angry Birds.

Vesterbacka sier Rovio selv må ta litt av skylden for at det blir så mye piratkopiering av Angry Birds, fordi selskapet ikke har fått på plass egne offisielle butikker og produkter i særlig grad.

Han regner med at mye av Rovios fremtidige forretningsvirksomhet kommer til å foregå i Kina, og planlegger derfor å fokusere lanseringene i dette markedet først, heller enn i hjemlandet Finland.

- Kanskje er hemmeligheten at det er bedre å eie en liten del av et stort marked enn 100 prosent av et lite marked. I dette bildet kan plagiering være med på å øke det totale markedet gjennom økt eksponering og bruk av Angry Birds, avslutter Andreassen.

Les om: