EDB-tjenester tilbake på nett

EDB-tjenester tilbake på nett

Situasjonen som blant annet senket nettbanken til Sparebank 1, skal nå være løst.

Ifølge informasjonssjef i EDB, Helge L’Orange, oppstod det en kommunikasjonsfeil mellom kjernesystemer og EDBs kanaltjenester.

Kanaltjenester innebærer kundebrukersnittet for nettbanker, telefonbanker og et par andre spesialtjenester.

For Sparebank 1 sin del, startet systemene å fuske på kvelden i går, og det hele eskalerte for deres del og for øvrige kunder på kanaltjenestenes del i løpet av natta.

Kommunikasjonsfeilen medførte at tjenesten hadde ustabil tilgjengelighet.

Men nå skal systemet være tilbake for full musikk, kan L’Orange opplyse.

- Vi fikk rettet opp feilen og begynte å få tjenesten tilbake til normal drift fra 10:15- 11:00. Alt som var feil er rettet og på plass igjen, sier han.

- Hva var det som skjedde? Fiberbrudd?

- Vi hadde en kommunikasjonsfeil. Vi har rutiner på hvordan vi i ettertid skal finne årsaksbilde, og det jobber vi med. Det er litt vanskelig å kommentere enkeltelementer akkurat nå.

L’Orange vil understreke at bakenforliggende systemer kommuniserte fint.

- Det var bare kundeinterfacet som ikke var tilgjengelig, opplyser han.

Les om: