Facebook ruster seg til Google-slag

Facebook ruster seg til Google-slag

Mange av årets tunge it-bataljer vil stå mellom Facebook og Google.

Sommer-hypen Google+ dabbet av ut over høsten, selv om det på ingen måte stoppet opp. Facebook tok også noen grep for å møte denne utfordringen. Ved nyttår var det stille før stormen, men nå venter alle på et veritabelt slag.

Google+ var kulmineringen av flere forsøk fra søkegiganten på å få på plass et sosialt nettverk av internettbrukere Google kunne kontrollere og bruke. I 2011 var det mer åpenbart enn noensinne at store aktører som Facebook og Twitter for alvor rammet Google i inntektsakilleshælen.

Google taper mot Facebook og Twitter

Kontroll over informasjonen om hva og hvor internettbrukerne henter informasjon, er verdt mye for den som har den og kan selge den til markedsførere som vil kjøre målrettede kampanjer. Når flere og flere erstatter informasjonssøk hos Google med å hente relevant informasjon direkte fra venner, bekjente og kontakter i sosiale medier, er det ikke banesår for søkemotoren. Men grovsalt og litt god gniing innebærer det nok.

Skjærmyslene i 2011 ga betinget seier til Facebook. Men om man synes Facebook skifter for mye som det er, blir det neppe roligere i 2012. Nye funksjoner og nye integrasjoner skal føres i marken. Det er ventet at børsnoteringen Facebook har varslet i løpet av dette året, skal gi pengene som skal finansiere de første store slagene med Google, melder PC World US .

Utviklingsvant og mangfoldig

Det kan trenges. Selv med 800 millioner brukere mot «bare» rundt 60 millioner for Google+ har Google godt med penger og en organisasjon med utviklingsressurser for mange felt. Selv om G+ i basis er klin lik Facebook, inneholdt tjenesten særheter som skilte den fra Facebook. For eksempel bedre kategoriinndeling og en langt bedre foto- og videodelingstjeneste. Dessverre manglet den fort sjarmen med mangfoldige bruk og brukere.

Siste store grep fra Google i 2011 var å gi alle med gmail-konto tilgang til Google+. I versjon 4 av Android som skal rulles ut bredt i år, er integrasjonen med det sosiale nettverket på plass med 3-4 standard-app-er. Google har flere omfattende tjenester som ligger åpen for integrasjon. Det er bare å vente at de vil bli tatt i bruk.

Deling av alt

Facebook på sin side vil fortsette å integrere tjenester som gjør det mulig for brukerne å dele stadig flere aspekter av privatlivet sitt med Facebook. Om du irriterer deg over Spotify-integrasjonen som gjør at du må fortelle Facebook musikksmaken din, eller at lesevanene dine hos The Guardian deles med Mark Zuckerberg, så er det bare starten. Det er neppe noen trøst at det ikke er bedre hos Google.