Facebook selger deg til annonsører

Facebook selger deg til annonsører

Flere sosiale tjenester bruker smutthull for å dele din private informasjon med annonsører.

I det siste har flere sosiale tjenester som Facebook og MySpace gjort sitt ytterste for å forsikre brukere sine at deres private opplysninger er sikre.

Men nå tyder nye opplysninger på at flere av disse sosiale tjenestene utnytter smutthull som gjør det mulig for dem å dele brukernes private opplysninger til annonsører.

Dette til tross for at tjenestene lover at slike opplysninger ikke deles uten samtykke.

Facebook, MySpace og Digg skal være blant synderne, avslører finansavisen Wall Street Journal.

Sendes via annonseklikk

Ifølge Wall Street Journal har de sosiale tjenestene sendt brukernavn eller bruker-id til annonsører når en bruker klikker på en annonse. Opplysningene kan brukes for å få frem både navn, alder og adresse, avhengig av hva slags informasjon man har delt.

Andre tjenester som sender brukerinformasjon til annonsører er Livejournal, Hi5, Xanga, Digg og Twitter.

Det er vanlig praksis på nettet at annonsører mottar adressen til nettsiden som brukeren var inne på før annonseklikket fant sted. Problemet er bare at sosiale tjenester bruker nettadresser som består av bruker-id-er eller brukernavn. I noen tilfeller brukes også personens virkelige navn.

Facebook gjør grep

Facebook og MySpace lover nå å endre koden på sine respektive nettsteder, skriver IDG News. Facebook innførte allerede torsdag endringer på sin tjeneste som et resultat av Wall Street Journals funn.

Andre nettsteder hevder på sin side at brukerinformasjonen ikke er personlig identifiserbar, fordi den ikke krever at brukere avslører sine navn.

- Dette er bare hvordan internett og nettlesere fungerer, sier en talsperson for Twitter til Wall Street Journal.

Flere annonsører, blant annet Googles DoubleClick og Yahoos Right Media, sier på sin side at de ikke var klar over informasjonen og at de ikke hadde brukt den.