Facebook tapte i tysk rett

Friend Finder-funksjonen og Facebooks bruk av personlig informasjon er i strid med tysk data- og personvernlovgivning.

Publisert Sist oppdatert

Måten Facebook benytter brukernes innhold i forbindelse med Friend Finder-funksjonen er i strid med personvernloven, og Facebook må derfor endre praksis. Det slo en dommer fast i tysk regiondomstol i Berlin tirsdag.

Paraplyorganisasjonen for Forbrukerrettigheter i Tyskland (VZBV) tok saken til retten i 2010, og anmeldte Facebook for måten Friend Finder fungerer og hvordan det sosiale nettverket håndterer eierskap av personlig informasjon som lastes opp til nettverket.

Friend Finder-funksjonen lar brukerne finne flere venner, men importerer samtidig alle kontakter fra epost-adresseboka og laster dem opp til det sosiale nettverket. Problemet er at det er uklart for brukeren at de faktisk importerer hele adresselista inn i Facebook, forklarte Steffen Kussner, talsmann for VZBV, ifølge Computerworlds nyhetstjeneste.

Retten slo fast at Facebook tydelig må informere brukerne om at adresselista deres blir importert, og at den derved kan brukes til å invitere venner til å bli med i det sosiale nettverket.

Facebook må be brukeren om lov

Rettssaken tok også for seg eierskap til personlig informasjon som brukerne laster opp til det sosiale nettverket. Dersom en bruker laster opp et bilde eller egenkomponert musikk, får Facebook eierskap over disse dataene og kan bruke dem til andre formål enn det som var tiltenkt fra brukeren i utgangspunktet, men kontroll over disse dataene bør forbli hos brukeren, mener VZBV. Dommeren var enig, og dømte at Facebook bare kan bruke slikt innhold med tillatelse fra brukeren.

- Vi vant på alle områder, og dette er en stor seier for Tyske Facebook-brukeres personvernrettigheter, sier Kussner.

Dommen er ikke rettskraftig før om to uker, og det er foreløpig uklart om Facebook vil anke. Etter at dommen blir rettskraftig har Facebook en måned på seg til å rette seg etter den.

- Vi skal gå nøye igjennom detaljene i dommen før vi bestemmer oss for hva vi gjør videre, sier Tina Kulow, talskvinne for Facebook i Tyskland, til Computerworlds nyhetstjeneste.