3D GJENKJENT: Intel og Microsoft har utviklet kameraet RealSense, som er en viktig del av selskapenes løsning for ansiktsgjenkjenning.

Farvel til passord og PIN-koder

Skanning av ansikt og fingeravtrykk, i tillegg til iris-skanning, kommer for fullt.

Publisert Sist oppdatert

Gjenkjenning av ansikt og fingeravtrykk forventes å vokse raskere de neste fem årene. Dette skjer i takt med at sikkerhetsapplikasjoner kommer til å dukke opp i offentlig sektor, bedriftene, finansverdenen, forbrukermarkedet og i andre segmenter, skriver våre kolleger i Computerworld.com.

Store penger

Markedsverdien for teknologier som gjør ansiktsgjenkjenning er forventet til å nær dobles over fem år, fra 230 millioner dollar i 2015 til 450 millioner dollar i 2019. Dette utgjør en samlet årlig vekstrate (CAGR) på cirka 18 prosent per år i perioden, ifølge markedsanalytikerne i selskapet TrendForce.

Anført av lokomotivet Apple iPhone har antallet leverte fingeravtrykksensorer økt fra 316 millioner enheter i 2014 til 499 millioner i fjor, og dette antallet vil fortsette å øke hvert eneste år fremover, til toppunktet på 1,6 milliarder enheter nås i 2020. Omsetningen på fingeravtrykksensorer vil øke fra omlag 1,86 milliarder dollar i 2015 til 2,6 milliarder dollar i 2020, ifølge de nyeste anslagene fra markedsanalyseselskapet IHS Technology.

Irisskanning kommer

I tillegg vil vi se en økning i irisskanning på mobile enheter, selv om dette utgjør bare en flis av det totale markedet. Irisskanning er en automatisk biometrisk identifikasjonsteknikk som bruker matematiske mønstergjenkjennelsesmetoder på videoopptak av brukerens øyne.

«Irisskanning har nylig blitt bygd inn i noen svært få smartmobiler, slik som Fujitsu Arrows NX F-04G og Microsoft Lumia 950, der begge bruker irisskanning for å låse opp mobilen, slik at fingeravtrykkssensoren er overflødig», skrev Jamie Fox, en markedsanalytiker i IHS Technologies i en epost med svar på spørsmål til Computerworld.com.

Produkter med denne teknologien hadde en markedsandel på 1 prosent eller mindre i 2015, la han til.

Det spekuleres imidlertid på om LG og Samsung planlegger å lansere produkter med irisskanning i 2016, og da vil jo markedet ekspandere noe. Men fingeravtrykkssensorer vil likevel være den helt dominerende teknologien på smartmobiler, skrev Fox.

Ansiktsgjenkjenning

Ifølge Fox er markedet for ansiktsgjenkjenning langt mindre utviklet enn markedet for sensorer for fingeravtrykkskanning. Likevel sa markedsanalytikeren Christy Lin i TrendForce at sammenlignet med fingeravtrykk, har det menneskelige ansikt biometriske egenskaper som ikke enkelt lar seg kopiere.

«Dessuten vil ansiktsgjenkjenning være en teknologi som antakelig vil oppnå bredere aksept blant forbrukerne, og har også et videre bruksområdet», skrev hun i en markedsanalyse. Mens ansiktsgjenkjenning er primært i bruk innenfor sikkerhet og overvåking nå, vil bruksområdene gradvis utvides til andre områder, som smarte butikker og mobile betalingsløsninger.

I fjor lanserte Alipay, en online betalingsplattform eid av Alibaba, et nytt verifikasjonssystem sammen med leverandøren Face++. Denne løsningen kjører på en skybasert plattform for ansiktsgjenkjenning. Passende nok heter den nye verifikasjonsløsningen «Smile to pay», og den gjør det mulig for Alibabas kunder å betale for netthandlingen sin ved hjelp av en selfie.

 «Flere av de store teknologiselskapene, som Microsoft, Google, Apple og Facebook, har de siste årene investert i teknologi for ansiktsgjenkjenning. De har også relaterte patenter på disse teknologiene», skrev Lin i TrendForce.

2D til 3D

Hun kommenterte også at dagens mest utbredte ansiktsgjenkjenningssystemer, som skanner og matcher 2D-utgaver av personenes ansikter og kjennetegn, stadig kan la seg lure av vanlige fotografier og video. Derfor drives utviklingen nå mot 3D ansiktsgjenkjenning.

Én hovedtype blant 3D ansiktsgjenkjenning kombinerer å kjenne igjen bildet av ansiktet i vanlig lys, i tillegg til dybden av ansiktstrekkene ved hjelp av infrarødt lys. En annen utbredt ansiktsgjenkjenningsmetode bruker infrarødt lys for å måle og verifisere avstander og dybder på ansiktstrekk, sa Lin.

Intel RealSense

Et fremstående eksempel på 3D ansiktsgjenkjenning er RealSense-kameraet, som er et 3D skanneprodukt som er utviklet i samarbeid mellom Intel og Microsoft.

RealSense-kameraet er utviklet for å fungere sammen med Microsofts programvare for biometrisk autentisering, som heter Windows Hello. Denne programvaren bruker infrarød laser for å skanne ansiktstrekk for arkivering og senere verifiseringer av brukeren.

Ettersom mer effektive prosessorer trenges for å behandle 3D-modellene som er lagret i databasene til ansiktsgjenkjenningssystemene, mener Lin at Intel er i en god posisjon for å profitere stort på å utvikle og promotere produkter for denne anvendelsen.

«Biometrisk identifikasjonsteknologi ... utgjør en stor mulighet for at Intel skal kunne snu spillet til sin fordel, siden selskapet er hardt presset av konkurransen fra ARM og Qualcomm», avsluttet Lin.

Denne artikkelen er skrevet av Lucas Mearian, Computerworld.com, oversatt og bearbeidet av Stig Øyvann.