Foreldrekontroll i kjempevekst

Foreldrekontroll i kjempevekst

Men nordmenn er restriktive, så Norge er et av de vanskeligste markedene, hevder Silje Vallestad i Bipper.

Foreldrekontroll og filtre som skal beskytte barn på internett har blitt kjempebutikk. I år vil bransjen bli en milliardindustri, i dollar. Det mener analyseselskapet ABI Research.

- Markedet for foreldrekontroll og beskyttelse av barn på nett er blitt svært lukrativt, sier analytiker Michela Menting i ABI Research i en pressemelding.

Stor vekst

Det norske selskapet Bipper bekrefter at markedet har blitt enormt. Men gründer og toppsjef Silje Vallestad forteller at utviklingen faktisk har gått litt saktere enn de forventet.

- Vi har sagt fra dag én at foreldrekontroll ville bli "mainstream", men det har tatt litt lenger tid enn vi trodde, sier Vallestad.

Hun tror markedet vil fortsette å vokse, og spår at enkelte land vil begynne å lovpålegge nettoperatører å tilby foreldrekontrollprogramvare.

- Jobber dere for sånne lovendringer i Norge?

- Vi har ikke hatt ressurser til å jobbe på et politisk nivå, vi har fokusert på produkter, sier Vallestad.

Tøft i Norge

Bipper satser for tiden størst i USA, Vallestad er bare på en hjemlig sommerferie når Computerworld får henne i tale, men hun forteller at Norge ikke er et spesielt godt land for foreldrekontroll.

- Norge er et av de vanskeligste markedene å komme inn i, sier hun.

Hun mener vi i Norge er restriktive, men at det stort sett er media og forskermiljøer som svartmaler, mens foreldrene er positive.

- Hvorfor er Norge annerledes enn andre land?

- Jeg har lurt på det mange ganger selv, hvorfor det er så forskjellig i Norge, men jeg vet ikke. Men debatten er viktig, vi må diskutere hvor grensene går.

Hun forteller også at mange av konkurrentene går mye lenger enn Bipper.

- Mye av det som utvikles er det som kalles spyware. Det er et stort inngrep mot barnas privatliv. Man kan lese tekstmeldinger og se bilder og alt mulig. Det har vi ingen ønsker om å tilby, sier Vallestad.

Veien videre

- Hva er neste skritt for Bipper? Hvordan skal dere ta over verden?

- Vi har hatt et veldig stort fokus på Bsafe. Det er det produktet som har gått raskest.

Bipper har satset mest på USA, men også i Europa begynner det å skje ting.

- Toppsjefen for en av de store europeiske nettoperatørene flyr over for å møte oss i august, sier Vallestad.

Les om: