Google samkjører personopplysninger

Google samkjører personopplysninger

Søkegiganten vil bruke og selge best mulig opplysninger om deg. Fra alle tjenestene de har.

Tirsdag sendte Google ut nye regler for håndtering av personopplysninger. Innloggete brukere må godta at opplysninger fra flere forskjellige Google-tjenester kan samles inn og samkjøres, melder Computerworlds nyhetstjeneste.

- Godt for deg

Forklaringen er som vanlig at det er til ditt eget beste. Kombinerte opplysninger skal gi bedre og mer målrettete tjenester. Selskapet bruker som eksempel at en påminner om et møte angitt i Google Kalender kan kombineres med opplysninger om hvor man er fra Google Maps. Når man vet avstand, og andre nyhetstjenester forteller noe om trafikkforholdene, kan møtevarselet komme i tide til at man faktisk rekker møtet.

Det er også snakk om en opprydding. Det er over 70 retningslinjer for personvern strødd rundt i de forskjellige Google-eide tjenestene. Mer enn 60 skal være inkludert i de felles, nye retningslinjene. Også generelle vilkår skal være forenklet og blitt kortere. Google mener de er i samsvar med personvernmyndigheter som har krevd at avtalevilkårene bør bli kortere og enklere i formen.

Personvern hos Google har alltid vært følsomt. En viktig inntektskilde for selskapet har vært å selge statistisk informasjon om brukeradferd til annonsører og andre. Kritikken mot selskapet har gjerne vært at de ikke akkurat går over noen grense, men de vet hvordan de skal kunne skyve den foran seg.

Omstridt personvern

Selskapet varslet nettopp svakere økonomiske resultater enn ventet, og de sliter med kjempesatsingen de har innen sosiale nettverk gjennom Google+. Brukeropplysninger med høyere kvalitet har en høyere verdi når de skal selges til annonsører. Det er dette Google tjener store penger på. Det er derfor vanskelig å ikke se på nye retningslinjer for personopplysninger som nok en måte å ruste selskapet med bedre inntektsmuligheter framover. En varslet satsing på en kraftigere integrering av Google+ inn i andre Google-tjenester peker i samme retning.

Google presiserer selv at identifiserbar brukerinformasjon ikke skal selges eller deles utenfor selskapet. Unntaket er når en rettskjennelse forlanger slike opplysninger utlevert. Brukere vil også kunne skru av den målrettede Google Ads-funksjonen i sine egne innstillingssider. Denne presiseringen gjelder i det minste fram til neste revisjon av reglene.

Denne uka ble det også kjent gjennom NRK at det norske Datatilsynet satte foten ned for at informasjon om innbyggerne og virksomheten til Narvik Kommune skulle kunne lagres hos giganten og i deres servere spredt verden rundt. Datatilsynet anfører personvern som årsak til at de satte foten ned.

De nye retningslinjene tas i bruk fra første mars. De skal varsles i epost og på nettsteder. De nye retningslinjene har allerede dukket opp i flere av tjenestene kontrollert av Google. Blant annet i bloggetjenesten og Youtube. Flere av tjenestene kan heldigvis fortsatt brukes uten at man må logge seg inn med Google-ID-en.

Les om: